Skaper ny europeisk hotellkjempe
De norske hotellselskapene First Hotels og Belvar slår seg sammen for å erobre Europa. Samlet omsetter selskapene for vel to milliarder kroner, men vil doble fra dagens nivå på kun to år.
Det nye konsernet får navnet Maribel og har et tredelt og likestilt eierskap mellom de to eierne av Belvar, Mads Jacobsen og Rune Firing, samt grunnleggeren av First Hotels og Flying Elephant-konsernet, Asmund Haare.
Foruten hotellkjedeselskapet First Hotels, bidrar Haare med hotelloperatørselskapet Tribe Hotels i den nye konstellasjonen.
– Porteføljene står svært godt til hverandre, og dette er en av de gangene hvor totalsummen overgår verdien av enkeltfaktorene, sier CEO i Belvar, Mads Jacobsen.
Maribel vil fra starten av ha over 11 500 rom i porteføljen i til sammen 12 land. Per i dag driftes hoteller under varemerkene First Hotels, Moxy og Courtyard by Marriott.
Store ekspansjonsplaner
Belvar har i løpet av få år blitt en betydelig europeiske samarbeidspartner til verdens største hotellkonsern, Marriott. Selskapet har signert avtaler for drift av over 9 000 nye rom i tilsammen 45 hoteller som skal åpnes i løpet av de kommende to årene. Da vil det nye konsernet samlet være representert i 15 land, med godt over 20 000 hotellrom. Samtidig vil omsetningen stige fra to til fire milliarder kroner, med en klar ambisjon om fortsatt vekst.
– Mads og Rune har gjort en formidabel jobb med å bygge opp Belvar til en av Europas mest spennende og ekspansive hotellselskap. Sammen har vi god dekningsgrad i Europa, og selskapet er i drivende utvikling, sier Asmund Haare.
NB: Saken fortsetter under bildet.
I Maribel blir Asmund Haare styreleder, mens Mads Jacobsen, Rune Firing og Simen Haare blir styremedlemmer. Mads Jacobsen blir CEO i både Maribel og Belvar, mens Rune Firing fortsetter som styreleder i Belvar.
Neste generasjons driftsselskap
Europeisk hotellindustri er preget av store og tunge internasjonale aktører. Belvar, som er konsernets driftsselskap, rykker opp i øverste divisjon av europeiske driftsselskaper etter fusjonen, men vil beholde dagens effektive organisering.
– Organisasjonen til Belvar er relativt flat og kommunikasjons- og beslutningslinjene er korte. På tross av at selskapet er ungt og har betydelig geografisk utbredelse, så oppleves organisasjonskulturen som tett og solid. Belvar representerer uten tvil neste generasjons hotelloperatørselskap og setter nye standarder for drift, bedriftskultur og innovasjon, sier Asmund Haare.
Økt relevans
Med økt volum, følger også økt relevans og attraktivitet for morgendagens hotellgjester og for porteføljeutvikling.
– En av de store motivasjonene bak fusjonen, er å øke volumet betydelig. Ikke bare vil vi bedre konkurranseevnen ved å hente ut stordriftsfordeler; volumøkning vil også fungere som døråpner til nye markeder – både når det gjelder sluttkunder og når det gjelder vekst i antall hoteller, sier Mads Jacobsen.
Han legger videre vekt på at dette ikke minst vil gjelde for First Hotels.
– Vi vet at de fleste europeiske hoteller er kjedeuavhengige, en posisjon som blir mer og mer krevende som følge av de siste års enorme teknologiske utvikling. En av våre styrker er at vi er merkvareuavhengige, noe som medfører at vi kan finne det varemerket som passer destinasjon, produkt og kultur best. Med First Hotels på laget har vi et brand som har bevist at de har et europeisk potensial, og med produkt og tjenester skreddersydd for enkeltstående hoteller uavhengig av beliggenhet, sier Rune Firing.
Business as usual
Fusjonen vil også være positivt for hotellkjedens gjester og ansatte.
– Denne avtalen vil gi våre gjester flere First-hoteller å velge mellom og større geografisk utspredelse, men de vil ellers merke lite til fusjonen utover dette. For våre ansatte betyr dette først og fremst nye muligheter i et enda større konsern. I fusjoner av denne størrelse er det naturlig at vi går gjennom organisasjonene nøye og at det blir foretatt enkelt omrokkeringer, men vi ønsker å ha med alle dyktige kollegaer med videre, sier Asmund Haare.
Også Belvar-hotellene vil driftes som normalt og selv om den estimerte veksten er stor, holder selskapet døren åpen for nye varemerker.
– Organisasjonen vår er robust og rustet for en betydelig porteføljevekst. Selv om vi i snitt åpner to hoteller i måneden de kommende 24 månedene, så ønsker vi gjerne nye varemerker velkommen til Belvar og fortsetter kommunikasjonen med potensielle samarbeidspartnere i tiden som kommer, sier Rune Firing.
Fakta om Maribel
Etablert: 2018
Omsetning: Ca. 2 milliarder kroner
Portefølje: Over 100 hoteller med mer enn 11 500 rom
Beliggenhet: Norge, Sverige, Island, Danmark, England, Skottland, Tyskland, Italia, Nederland, Spania, Polen og Belgia.
Opererer hotell for varemerkene: First Hotels, Moxy og Cortyrard by Marriott
Styre: Asmund Haare er styreformann med Rune Firing, Mads Jacobsen (CEO) og Simen Haare som styremedlemmer.
Pipeline: 45 hoteller under oppføring med samlet nær 10.000 rom, inkludert ytterligere merkenavn som Moxy, First Hotels, Residence Inn, AC by Marriott og Marriott Hotels.
Fakta om Belvar
Etablert: 2011
Omsetning: Ca. 1 milliard kroner
Portefølje: 13 Moxy, og 3 Courtyard by Marriott (3 551 rom)
Pipeline neste to år: 45 hoteller og over 9 000 rom
Etablert i: Norge, Tyskland, England, Skottland, Italia, Polen, Nederland og Belgia
Fakta om First Hotels:
Etablert: 1993
Omsetning: Ca. 1 milliard kroner
Portefølje: 92 hoteller med til sammen 8 331 rom
Etablert i: Norge, Sverige, Danmark, Island og Spania