Lokalmat ga 1 mill. i økt omsetning
Nå har Gloppen Hotell vunnet konkurransen Norsk på menyen.
Tydelig, lokal, faglig sterke på mat gjennom sin menypresentasjon, og med masse identitet.
Slik beskriver muryen årets vinner i konkurransen Norsk på menyen. Hotellet får ros for en meny der det lokale er meget lokalt.
– Gloppen har stort utvalg og fremstår som faglig sterke på mat gjennom sin menypresentasjon. Menyen har god og forklarende tekst og forståelig språkbruk. Vi gir et ekstra pluss for å ha presentert produsentene tydelig og å ha brukt nynorsk på hele spisekartet, uttaler juryen.
Da Gloppen Hotell la om menyen til lokalmat, økte de omsetningen med en million. Hotellet har satset bevist på norsk mat og norsk lokalmat.
– Sånn skal det være, stadig flere norske restauranter har våknet opp og seter lokalmaten på spisekartet, sier Nina Sundqvist direktør i Matmerk.
I premie får Gloppen hotel heder og ære og 25.000 kroner i kunnskapsstipend.
Norsk på Menyen er en konkurranse der vinnermenyen skal løfte frem norske råvarer og tradisjoner både gjennom maten som serveres og gjennom språket som benyttes i beskrivelsen av rettene.
– Det er stort for oss å vine denne prisen. Dette er noko av det vi jobbar mest og hardast med i vår kvardag, nemlig og få fram det Norske og det ekte. For meg er det minst like viktig og få med navnet på bonden/produsenten og kvar maten kjem frå. Vi hadde aldri vert der vi er i dag uten de unike småskala produsentar og bønder. Vi er stolt av og servere maten, vi er stolt av og fortelle historia om råvarene til gjestane våre, sier Bodil Fjellestad Eikrem kjøkkensjef på Gloppen Hotell,
Seks finalister konkurrerte knallhardt om førsteplassen:
• Gloppen Hotell (Sogn- og Fjordane)
• Hurtigruten (Troms)
• Kongsvold Fjeldstue (Sør-Trøndelag)
• Storfjord Hotell (Møre og Romsdal)
• UREIST, Stavanger Lufthavn (Rogaland)
• Ylajali (Oslo).
Antallet innsendte menyer til konkurransen doblet seg fra forrige runde
– At så mange ønsket å delta, viser at norske spisesteder for alvor begynner å sette norsk språk, norske råvarer og gode historier på menyen. Til neste år satser vi på å doble antallet menyer som sendes inn til konkurransen, sier Nina Sundqvist i Matmerk.
Juryen bestod av Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Helene Uri, forfatter, språkforsker og professor, Egil Smith-Meyer, Tingvollost, Petter Wahl Sekne, kokk og eier av Fra bonden til kokken og Nina Sundqvist, adm. dir i Matmerk
Kriterier for tildelingen av prisen:
• Maten: Menyen skal tydelig fremme norske råvarer, lokalt, regionalt og nasjonalt.
• Språket: Presentasjonen skal være preget av god og riktig språkbruk med norske begreper og beskrivelser. Tydelig identitet og valg av navn på rettene og fortellinger om hvor råvarene eller retter kommer fra vil bli vektlagt.