Hotellkjempe mot vannkrise

Rezidor blir det første hotellselskapet som engasjerer seg i FN-intitiativ mot den globale vannkrisen.

Publisert Sist oppdatert

FN startet The CEO Water Mandate i 2007. Målet er å engasjere selskaper i spørsmål knyttet til vannmangel, forurensning hvordan bedriftens produksjon av varer og tjenester påvirker dette. Rezidor blir det første hotellselskapet som engasjerer seg i FN-initiativet, skriver TravelNews.

Initiativet teller nå 115 medlemmer, og Rezidor håper nå at selskapets initiativ også skal få andre innenfor denne sektoren til å handle. I mars i år organiserte selskapet workshopen ”Water in Hospitality” sammen med organisasjoner som GROHE, Grundfos, Purcell Miller Tritton og StudieBureau Boydens. 

Hensikten var å diskutere hvordan selskaper tilknyttet hotell- og servicebransjen kan bidra til å bekjempe den globale vannkrisen. Temaene var blant annet hvordan integrere bærekraft i nybygg, hvordan bygge og optimalisere eksisterende eiendommer, og hvordan man kan påvirke forbrukernes atferd og forventninger.

I ettertid har Rezidor etablert en gruppe som har ansvar for å maksimere bærekraftig forvaltning av vann i alt fra rom og bygningsstruktur, til bad, kjøkken og pumper. Satsingen er en del av Rezidors Responsible Business-strategi, der arbeid med miljø- og bærekraftspørsmål er beskrevet gjennom en tretrinns strategi: Think planet, think people, think together.

– FN anslår at reiselivsnæringen vil forbruke 2,5 ganger mer vann i 2050 hvis utviklingen fortsetter som nå.  Rezidor er fast bestemt på å redusere sin miljøpåvirkning gjennom vårt Think Planet-program, sier president og administrerende direktør Wolfgang Neumann i Rezidor Hotel Group.

 

Powered by Labrador CMS