Thon ruster til kamp
Hotellkonkurransen i Molde er knallhard. Nylig måtte Hotel Molde legge inn årene og Comfort Hotel Nobel varslet oppbud, men holder fortsatt stand. Nå har Thon kjøpt opp hele kvartalet i Storgata og ruster opp for å ta sin del av kurs- og konferansemarkedet. Rica Seilet og Quality Alexandra slåss om sine markedsandeler. Sistnevnte varslet nylig at 2010 var et år med underskudd.
I Molde har Thon til nå ikke hatt kurs- og konferansefasciliteter i sitt Thon Hotel Moldefjord midt på Storkaia i byen. Nå har imidlertid selskapet kjøpt opp hele kvartalet og har planer om å bygge ut med flere kurs- og konferanserom i tillegg til flere gjesterom.
– Dette gir oss et ekstra bein å stå på, sier regiondirektør Christian Kahrs.
I jazz- og rosebyen Molde har det vært en voldsom opprustning på hotellsiden de siste årene. Etter at Rica fikk bygget sitt spektakulære Seilet har Molde Fjordstuer stadig utvidet. Knausen Hotell måtte stenge dørene etter at Seilet ble etablert. De to små-hotellene Nobel og Molde har også slitt. Nå har sistnevnte kastet inn håndkleet og leier ut alle 36 rom til studenter i byen. Hotel Nobel varslet også opphør og eieren antydet at de ville bygge om til leiligheter. De planene er imidlertid lagt på is siden ombyggingen ikke ville bli lønnsom, ifølge eierne.
Men Thon Hotel Moldefjord i Storgata 8 har altså nå kjøpt opp Storgata 10 og 12, og regiondirektør Christian Kahrs lover en skikkelig opprustning. Akkurat i disse dager har hotellet sendt nabovarsel om utbyggingen, men de konkrete tegningene foreligger ikke ennå:
Nytt marked
– Nei, saken ligger nå hos eiendomsavdelingen hos oss, og jeg vet faktisk ikke sikkert hva det endelige resultatet av oppkjøp og om- og utbygging vil bli. Det som imidlertid er sikkert er at vi skal bygge kurs- og konferansefasciliteter. Det vil dreie seg om konferanserom med en kapasitet på mellom 40 og 60 personer. I tillegg til dette vil det være grupperom slik at vi kan håndtere små og mellomstore konferanser på en profesjonell måte. I dagens situasjon har Thon Hotel Moldefjord ingen kapasitet på konferanse- og møtemarkedet og vi har stor etterspørsel fra våre kunder for dette. De virkelig store konferansene må vi nok fortsatt overlate til Rica og Alexandra, sier Kahrs.
Men likefullt betyr dette at hotellet nå satser på en nisje de til nå ikke har vært inne i i Molde.
– Det skjer utrolig mye spennende innen næringslivet her i regionen, og ikke minst skjer det mye i olje og gass. Vi ikke har til nå ikke vært tungt inne i dette markedet. Vi har ikke hatt fascilitetene til det. Denne utvidelsen vil endre på dette og gir oss med andre ord et nytt bein på stå på, sier Kahrs.
– Hvor mange rom regner dere med det vil bli i den nye delen av hotellet?
– Nei, som sagt kan jeg ikke si noen eksakt tall verken om antall rom eller konferansefasciliteter. Vi har varslet naboene om utbyggingen, men det gjelder jo det utvendige – ikke hva bygget skal inneholde. Men vi vil satse på små- og mellomstore konferanser, ikke de helt store. Vi regner imidlertid at utvidelsen vil bidra til at det vil dryppe på oss også når de store har sine store konferanser, sier Kahrs som understreker at samarbeid er viktig for alle i bransjen i byen.
– Ja, samarbeid er viktig i Molde og alle andre steder. Med denne utvidelsen kan vi satse mer på forretningsmarkedet vinterstid mens vi vil være et flott tilbud til andre gjester i sommerhalvåret. Hotellet har en helt fantastisk beliggenhet med Hurtigruten som nærmeste nabo. Jeg var der selv ganske nylig og opplevde de to daglige hurtigrutebåtene på nært hold – i skiftende vær. For en fantastisk skue, smiler Kahrs.
– Nå legges Hotel Molde ned med sine 36 rom. Men samtidig har Fjordstuene økt sin kapasitet nylig. Kampen er hard i Molde?
Stort vekstpotensial
– Ja, det er den. Men med den enes nedleggelse har ikke det totale antall rom i byen økt i den aller siste tiden. Molde er en spennende by med stor vekst og vi regner med at vi med dette selvsagt skal kunne øke belegget betydelig – ikke minst i vinterhalvåret. Det er et ønske for alle i bransjen at vi skal få flere folk til Molde og regionen her, sier Kahrs som mener byen har et stort vekstpotensial i årene fremover.
– Det skjer mye i regionen, og vi er interessert i innta vår posisjon. Vår eier ser muligheten for ekspansjon i Molde og den muligheten vil vi ta. Det er helt klart et større marked for kurs og konferanse i Molde.
– Thon Hotels har god erfaring fra andre markeder med konferansehoteller og hoteller med møtefasciliteter – og dette ønsker vi nå å kunne tilby i Molde også. Vi vil selvsagt samarbeide med de andre aktørene i markedet for å få økt interessen for Molde og få tilreisende til å legge sine møter og konferanser til regionen. Vi ønsker å vise frem mangfoldet i Molde og så kan vi tilpasse våre produkter til det beste for våre kunder.
– Det vi nå gjør er å sikre oss at vi får en bit av den kaken også. Nå skaper vi et spennende produkt som skal gjøre at flere kunder velger oss. Dette gir oss helt klart et ekstra bein å stå på i konkurransen om kundene i Molde og Romsdal, sier regiondirektør Christian Kahrs.
– Med fantastisk beliggenhet på kaia i Molde tror vi at det vil være gode muligheter for Thon Hotel Moldefjord også fremover. Vi har i dag en fin “gjeng” som jobber på hotellet og gleder våre gjester hver dag – og de er klare for utfordringen til å ta i mot enda flere gjester fremover, sier Christian Kahrs.
