– Viktig å holde trykket oppe
Norske hotell har hatt sin beste sommer noen gang. Nå blir markedsføring enda viktigere, mener NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.
I sommermånedene i år var det 8,4 millioner hotellovernattinger i Norge. Det er 7 prosent flere enn i juni, juli og august i fjor, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som kom fredag.
Tallet på utenlandske overnattinger steg med 13 prosent fra sommeren i fjor til 3,2 millioner i årets sommermåneder. Tyskere sto alene for 14 prosent av de utenlandske sommerovernattingene. Deretter fulgte svensker, amerikanere, kinesere og briter. Nordmenn sviktet heller ikke hotellene, og tallet på norske overnattinger steg med 4 prosent til 5,1 millioner, melder SSB.
– Godt nytt for Norge
– Reiselivsveksten er veldig godt nytt for Norge ettersom det kommer flere bransjer til gode. Vi trenger arbeidsplasser og skatteinntekter mer enn noen gang, og det bidrar reiselivet med i en situasjon der mange andre bransjer sier opp folk, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
I august ble det registrert 2,8 millioner hotellovernattinger i Norge. Det er en økning på 9 prosent fra august i fjor. Mens norske hotellovernattinger gikk opp med 6 prosent, økte utenlandske hotellovernattinger med hele 14 prosent.
– Markedsføring blir viktigere
Med stigende kronekurs mener NHO Reiseliv-sjefen det er svært viktig å holde trykket oppe på markedsføring av Norge i utlandet. Hun er glad for at regjeringen i statsbudsjettet for 2017 setter av 231,5 millioner kroner til markedsføring av Norge som turistdestinasjon. Beløpet er likt som i statsbudsjettet for 2016.
– Vi er glad for at markedsføringspotten blir like stor neste år, men det er avgjørende at disse midlene brukes til nettopp markedsføring, og ikke andre ting. Kronekursen stiger, og det gjør Norge dyrere for utenlandske turister. Med sterkere krone blir det enda viktigere å satse på markedsføring av Norge i utlandet, sier Krohn Devold.
– Mer til film
Hun er også fornøyd med at regjeringen vil sette av nesten 11 millioner kroner mer til filminsentivordningen. Det er en ordning som har til hensikt å lokke utenlandske film- og tv-produksjoner til Norge. Potten foreslås økt fra 45 til 55,8 millioner kroner neste år.
– Filminsentivordningen er i praksis også markedsføring. Ordningen har vært vellykket, og da er det viktig at regjeringen øker potten, sier Krohn Devold.