Dalen Hotel i ny prakt
Imidlertid har det skjedd en del endringer på eventyrslottet Dalen Hotel. 1. mai i fjor sa Anny Botn og Olav Magne Underdal takk for seg etter 11 år med eierskap og drift. Hotellet ble kjøpt privat av Thor Morten Halvorsen og direktør og driver er i dag Christin Normann. Halvorsen er også 50 % eier og driftsansvarlig for Thon Hotel Linne i Oslo samt Vettre kurs- og konferanse i Asker. Tidligere eide han Triaden i Lørenskog, men det er nå solgt til Olav Thon. Dalen Hotel eier han alene. Christin Normann har vært i hotell og restaurantbransjen i over 20 år med utdannelse fra Hotellhøgskolen i Stavanger. Hun har vært fem år i Australia som restaurantsjef, nærmere fire år på Hotel Bristol i Oslo, fem år på Gastronomisk Institutt før den store drømmen om Dalen Hotel gikk i oppfyllelse.
På kjøkkensiden skjer det også nye spennende ting med ny kjøkkensjef, Christian Landrø. Han kommer fra Restaurant Süd Öst i Oslo og har jobbet under Morten Hallan som er tidligere kjøkkensjef på Annen Etage på Continental.
Nytt bookingsystem
Christin Normann kan fortelle om store tiltak som er gjort på hotellet siden januar i fjor. Alle badene ble pusset opp i 2007, et stort pluss til komforten på rommene. Hotellet, inklusiv booking og resepsjonsarbeidet, var dessuten drevet manuelt frem til 2007. I dag har man moderne drift på dette og systemet skjules elegant i det flotte gamle trehotellet.
– Omleggingen betyr at mange arbeidsoppgaver har blitt enklere å utføre, ikke minst er det godt å kunne komme dit at man kan drive offensivt salg og hele tiden være à jour med beleggsbildet, sier Normann. Hun vil påstå at det er en av grunnene til at hotellet i år ligger foran med bookingen med flere hundre hotellrom, sammenlignet med samme tid i fjor. I tillegg skal hotellet innføre PMI i løpet av april måned og det blir svært spennende å se utfallet av dette, med et hotell som har 42 rom og er sesongdrevet.
Stengt om vinteren
Dalen Hotel har vinterstengt fra første november, men ønsket i år å satse på å åpne en måned tidligere enn vanlig, det vil si fra første april. Vinteren frem til april har vært preget av fornyelse og vedlikehold med oppgradering av suite og salonger, Victoria, som er hotellets selskaps og konferanserom, kjøkkenet og ikke minst den flotte store spisesalen.
– Vi er fremdeles er på jakt etter flere gamle utskårne trestoler. Vi ønsker å fylle denne flotte salen med tradisjonsmøbler, sier direktøren. I spisesalen er det over 5 meter under taket.
Personalkabalen
– Siden vi er en bedrift som er avhengig av tilreisende personal for sesongen, har vi også i år tenkt på dem. Vi er svært heldige og har fått til et samarbeide med en gårdeier i nærheten, som har mesteparten av vårt personal innlosjert, forteller Normann.
Dette året har hotellet og gårdeieren gått sammen om å tilby personalet nyoppussede felleslokaler, nye møbler, felles parabol-tv og trådløst internett. Til og fra jobb låner de sykler av hotellet. Normann tror trivsel skaper arbeidsglede og stå på vilje i en hektisk sommersesong.
– Og ikke minst får vi tilgang på arbeidskraft som virkelig har spesielt lyst til å være her på Dalen Hotel, og de kommer tilbake år etter år, smiler hun.
De Historiske og Matvegen
|
Dalen Hotel har bevart fordums prakt, her kan det slappes av foran peisen. |
– Våre ansatte må kunne fortelle historien om hotellet og opptre som vertskap. Kjøkkenet får en utfordring og må skjerpe sine krav mot leverandører av lokale råvarer, som også vil være en del av historien, sier Normann.
De Historiske lanserer i år to nye Matveger i Norge og på Dalen Hotel regner de med at det skal jobbes hardt om de skal klare å bli godkjent på en av disse allerede i år.
– Vi ønsker veldig å støtte opp om bruk av lokal mat, men noen småskalaprodusenter blir dessverre for små når vi har rundt 10000 spisende gjester hver sesong. En annen utfordring er åpningssesongen. Mange gode råvarer kommer inn og høstes sent på sommeren. Lokal mat kan selvsagt være lokale tradisjoner og oppskrifter, så her er det mer enn nok å ta tak i. Vinutvalget skal selvsagt følge menyene, en kombinasjon det er velig gøy, men utfordrene, å jobbe med, sier Normann.
Telemarkskanalen
For dem som følger litt med i det som skjer i Telemarksregionen er det særlig to saker det blir fokusert på fremover, og som betyr mye for reiselivsnæringen i Vest-Telemark. Det ene er båtene som reiser opp og ned Telemarkskanalen mellom Skien og Dalen.
– Båtene ”Victoria” og ”Henrik Ibsen” betyr svært mye for oss. Vi tar vare på kapteinene når de kommer til Dalen hver natt, og så og si alle passasjerene er våre gjester. Dette betyr svært mye for hotellet og vi håper at fremtiden vil bringe like mange glade reisende når de nye planene legges for 2009 og årene fremover. En annen stor sak er de triste tilstandene på veiene som bringer den resterende trafikken til regionen. Dette er svært alvorlig og jeg håper at de som kan påvirke klarer å få dette frem klart og tydelig, slik at positive tiltak raskt kan settes i gang, sier Normann.
Som i eventyret
På Dalen ser de frem til en flott sesong og håper på litt bedre vær enn i fjor. Da kan de igjen dekke på til måltider i den store hagen. Den er på hele 27 mål og her kan gjestene slappe av under den 115 år gamle engelske lønnen en varm sommerdag, eller kjenne roen senke seg inne med levende pianomusikk foran peisen hver kveld. Kanskje de vil ta med seg fiskestangen og prøve å ta en aure, med bever svømmende nærmest rundt føttene.
– Og en brud kunne kanskje tenke seg et eventyrbryllup, avslutter direktør og driver Christin Normann.
 ,
 ,