Det lysner i skogen
Rett nord for Rena i Østerdalen ligger Østerdalen Hotell. I et drøyt år har stedet hatt nytt vertskap som har skapt gode resultater og snart er hele hotellet pusset opp.
Fellesarealene har allerede fått en smakfull oppdatering av både snekkere og malere, mens noen har lagt en liten feminin touch på det hele med vegglysestaker for levende lys. Fargene er lyse og gir et innbydende førsteinntrykk når man kommer til stedet. Nå skal man i gang med rommene.
Vertskapet Ingvild Haugbråten og Gotmar Rustad har også planer for videre oppussing.
– De 48 rommene på hoteller er bygget opp ved etterbruk av boligseksjoner fra De Olympiske Vinterleker på Lillehammer. Disse seksjonene står nå for tur for oppussing. Vi har begynt på leilighetene som var veldig old fashion med furuinnredning. Nå skal de få moderne stilfull innredning slik at de blir attraktive – også for salg, forteller Ingvild. Man blir fort på fornavn med vertskapet her opp i skogen.
Til hotellet hører også 20 hytter som ligger på rekke ved siden av hotellet, opp mot et nærliggende hyttefelt og golfbane. En av disse hyttene er allerede renovert og klar for salg. De andre kommer også til å bli lagt ut for salg, enten for egen renovering eller som nyrenoverte.
– Vi har stor tilstrømning til området både sommer og vinter. Mange trekker hit for den idylliske golfbanen vår om sommeren, mens vinteren står i vintersportens tegn. Det er korte svippturer med bil både til Renabakken for å trene hopp og Birkebeinerløypa for å trene til vinterens store styrkeprøve på ski, sier salgs og markedssjef Øystein Haug.
GOLF, VIN OG SKI
Øystein Haug markedsfører gjerne hotellet som utgangspunkt for en god skitur, en runde på en vakker golfbane og kvelder med noe godt i glasset.
– I dag er det samme eier på hotell og golfbane og sammen med hytteboerne ser man mulighetene til videre utvikling i området, sier Haug som flere enn en gang i året har kjente vinmakere fra utlandet på golfturneringer på Soknes Golf. Da kommer sporten i front på dagtid og vinen og hygga på kveldstid.
– Og er det noen som vil vite noe om akevitt så er vi godt forspent der også. I Kongla bar finner vi et utvalg på 72 forskjellige akevitter og Gotmar Rustad er vel en av Norges fremste akevitteksperter og kan ta seg av den delen. Når som helst, sier Haug.
Selv om hovedtyngden av eierskapet nå ligger på to investorer med hytter i området er Norlandia, som var tidligere eier og driver av hotellet, inne med 40 prosent eierskap på eiendomssiden.
– Det gjør at vi nyter godt av enkelte avtaler, som for eksempel Gress-avtalen, forteller Ingvild Haugbråten, som til sammen har 10 årsverk i driften, men hun forteller at ringelista inneholder nok folk til å kunne møte de behov som er ved ekstra oppdekning.
Ryktene skal ha det til at belegget på hotellet rett nord for Rena har økt belegget med over 30 prosent siden det nye vertskapet kom på plass, så det ser ut som det er opptil flere ting som gjøres riktig.
KAFEDRIFT
For de veifarende gjennom Østerdalen er kafeen på Østerdalen hotell et stoppested. Den er alltid åpen.
– Det har vi igjen for, selv om det også koster oss penger, sier Ingvild. En til to ganger i uka svinger det busser fra Jarlsberg Reiser innom kroa. Passasjerene er ofte folk som enten skal til eller har vært på tur med Hurtigruten.
– Det som møter disse, akkurat som andre reisende som har bestilt bord, er pent pyntete bord. Vi legger vår flid i å pynte så pent som mulig, blant annet med brettete servietter. Ofte ender det med at vi må vise dem hvordan vi har gjort det, sier Ingvild og ler. Hun mener at det å legge flid i et pent dekket bord gir god reklame tilbake i form av jungeltromma.
Gjennom samarbeidet med Løiten Lys, der Ingvild var butikksjef i mange år, er lys og dekkede bord et satsingsområde for hotellet. Kafeen har også et stort og innholdsrikt lekeområde for barn. Dette er det flere foreldre som vet om og ringer når de nærmer seg for å reservere bod tett inntil dette hjørnet, for da kan mor og far slappe av litt mens familiens yngste får ut litt overskuddsenergi.
Skal vi sette fingeren på noe i kafeen så må det bli menyen. Den var tradisjonell og godt tilberedt, men man savner en elgburger, eller elgbiff i Norges kanskje elgtetteste distrikt.
DROPP IN
Hotellet ligger tett inntil hovedveien gjennom Østerdalen. Dette fører til en del drop-in gjester. Den dagen vi var der var det flere biler som stoppet og folk kom i resepsjonen og spurte om rom for natten.
– Nesten 30 prosent av belegget vårt kommer fra tilfeldige kunder som begynner å bli slitne av å kjøre Østerdalen, sier Ingvild Haugbråten.
Hun forteller at folk rundt hotellet støtter opp om driften i sterkere grad enn tidligere.
– Vi har blant annet en søndagsbuffet som har blitt populær, forteller Ingvild med et smil. Dette smilet er en annen ”kjepphest” som hun har.
– Det er det billigste markedsføringsverktøyet du har i en slik bedrift. Det å ta i mot gjestene med et smil og si morna med et smil er utrolig viktig for at kundene skal føle seg velkomne, sier hun med et enda større smil og legger til at sosiale medier som blant annet Facebook er viktig i markedsføringen av hotellet.