Fargerikt på Grand Hotel
Fargehandelen Fargerike har inngått et samarbeid med ærverdige Grand Hotel i Oslo, og pusser opp suite 208 i Årets Farge.
Juniorsuiten har huset kjente ansikter som Leif Juster og Erik Bye.
- Da ideen ble presentert for Grand Hotel, likte de umiddelbart tanken med å gi gjestene en sanselig fargeopplevelse, sier Dagny Thurmann-Hoelseth, kreativ leder i Fargerike.
Grønt
Suiten er innredet i fire nyanser fra fargekartet Årets farge; Jadeite, Pæresorbet, Stram Militær og Smaragdgrønn. Suiten har utsikt mot glasskuppelen over Palmen Restaurant, som opprinnelig var en åpen hotellhave og i dag kanskje er restaurant-Oslo sin best bevarte hemmelighet.
– Det har vært veldig inspirerende å følge dette prosjektet, sier Kari Hasselknippe, salgs- og markedsdirektør, Grand Hotel .– Fargerikes forslag var veldig i tråd med vår visjon om å gi gjestene en sanselig opplevelse. Vi føler at Fargrike har respektert den lange historien til Grand og tatt godt i mot de innspillene vi hadde, forteller hun. Fargerike var opptatt av å gjenbruke møblene i juniorsuiten. De store lenestolene er blitt trukket om i et eplegrønt tekstil, som var en populær nyanse i 1920, når bygget suiten ligger i ble bygd. Gulvet er malt med TreStjerner maling for gulv i fargene Ren Hvit FR1050 og Stram Militær FR1112.
Klassisk og moderne
Grønnfargen var en viktig interiørfarge både i Art Noveau og Art Deco som påvirket norske interiører på 1920-tallet. Suiten ligger i den delen av hotellet som ble bygget i den tidsperioden.
– Vi ville vise hvordan man kan leke seg med en farge og få et harmonisk, men allikevel spennende utrykk ved å bruke fargen i ulike nyanser. Den eklektiske stilen handler om å bryte de satte reglene innenfor stilretning og fargebruk. Ved å mikse en klassisk stil med moderne elementer og personlige detaljer får man et veldig spennende uttrykk, fortsetter Dagny.
Ønsket var å skape en suite som var mer enn et hotellrom. Juniorsuite 208 har som målsetning å være en sanselig fargeopplevelse, en avslappende oase, og et behagelig rom å oppholde seg i, med sin helt unike personlighet.
- Vi her på Grand Hotel gleder oss veldig til å ønske de første gjestene velkommen til en ny, fargerik og litt annerledes hotellopplevelse, avslutter Kari Hasselknippe, Salgs- og markedsdirektør, Grand Hotel.