Går for gode konsept
Hotell og restaurant har høy slitasje. Ved rehabilitering og utbygging har de rette valgene mye å si både for kundenes opplevelse og ditt eget budsjett.
– Først og fremst er det viktig å ha et godt gjennomtenkt konsept. Det gir et verktøy for å velge blant et hav av produkter og gjør at interiøret ”henger på greip”. Det gir et helhetlig uttrykk og kan skape scenarioer som vil gi en bedre opplevelse for kundene, sier interiørarkitekt Hege Jeanette Vikeby i Hipas Design AS.
Hipas Design AS er totalleverandør av innredningsløsninger for hotell og restaurant. Deres oppgave er å utvikle interiørkonsepter og å utarbeide dem ned til hver minste detalj.
Helhetlig konsept
Konseptet er limet som holder elementene sammen og kreativ konseptutvikling har mange fordeler, i følge Vikeby. De som tør å gå litt utenfor de opptråkkede stiene kan rett og slett skape nye merkevarer. Hun nevner nye cafeer som har lange køer utenfor, fordi det er en opplevelse bare å være der. Stedet har et tydelig konsept og en historie å fortelle. Det kan handle om lokal tilhørighet, sjørøvere, american dining eller evolusjonsteorien, noe som gjør det til en attraksjon.
– Nordmenn er ikke så vågale, så det kan bli mye likt, men vi behøver ikke å reise lenger enn til Danmark og Sverige før de er mye dyktigere når det gjelder å skape et personlig uttrykk, påstår Vikeby.
På et hotell bør rom, korridorer og public-områder gi et helhetlig inntrykk. Ved å utarbeide et godt konsept og la samme firma ta seg av hele jobben, gjør du en lønnsom investering for senere utskifting, mener Vikeby. Hipas Design går gjerne inn og endrer soft-deler etter fem til ti år. Da kan kunden beholde konseptet og få nye, friske detaljer slik som for eksempel maling, tapet og tekstiler.
Profesjonell hjelp
Selv med et trangt budsjett kan det lønne seg å leie inn profesjonell hjelp. En gjennomført plan ut i fra et godt konsept kan gi uttelling senere ved at det understreker identiteten og gjør stedet mer attraktivt for kundene.
– En interiørarkitekt tenker gjennom alle detaljer og kan for eksempel lage en langtidsplan. Hvis en kunde ønsker å renovere resepsjon, bar og restaurant over en lengre periode er det viktig å ha en plan, slik at uttrykket henger sammen til slutt. En profesjonell designer har erfaring i å velge i en jungel av produkter og kan gi veiledning i hvordan å investere riktig. Ved utskifting av store elementer som utsettes for mye slitasje bør man velge varig kvalitet, mens andre elementer godt kan være ordinære hyllevarer, sier Vikeby som understreker at Hipas Design alltid kvalitetssikrer produktene før de anbefales til en kunde.
Belysning og akustikk er andre detaljer som i følge Vikeby ofte blir forsømt.
– De fleste er ikke klar over hvor mye vi lar oss påvirke av lyssetting. Her kan det også være mye å spare på driftsbudsjettet ved å velge de riktige produktene, sier hun.
Det er ofte dyrt å holde stengt og det er viktig at denne perioden blir så kort som mulig. Et profesjonelt firma har erfaring i å legge opp arbeidet slik at det får minimale konsekvenser for daglig drift.
Ved sluttført prosjekt vil du også motta FDV-dokumentasjon. I den finner du all nødvendig informasjon knyttet til forvaltning, drift og vedlikehold. Dette beskriver hvor i bygget produktene er benyttet, vedlikeholdsveiledninger, og hvem som er leverandør. Dette er ett nyttig redskap hvis du trenger suppleringer eller får en gjenstridig flekk.
Grønt fokus
I det offentlige og i en del nybygg foreligger det krav om at tilbydere er medlem i Grønt Punkt eller tilsvarende. Gjennom slikt medlemskap finansierer blant andre Hipas Design at emballasje blir innsamlet og gjenvunnet for å minske belastningen på miljøet.
– Det er mange måter å tenke på miljøet ved renovering og utbygging. Ved nyanskaffelser bør man velge miljømerkede produkter, eller produkter produsert på tilsvarende måte. Miljømerket bekrefter at produsent tar hensyn til varens totale miljøbelastning fra «vugge til grav», sier administrativ leder i Hipas Design Per Nilssen.
Ved utskiftinger går dessverre majoriteten av det gamle inventaret ofte rett i søpla, blant annet fordi bedriftene ikke har noe lokalt apparat som sorterer ut og håndterer produkter egnet til gjenbruk. Frittstående, private hotell og restauranter er ofte flinkere til gjenbruk, de pusser opp og trekker om i langt større grad enn de store. Hipas Design etterstreber å levere brukte møbler til gjenbruk der det er mulig. Mye går til Remontèr, som redesigner og pusser opp møblene for videre salg.
– Gjenbruk og redesign er i vinden for tiden og kan godt være en del av konseptet, minner Vikeby om og viser til cafeer som selger interiøret og får nytt fra nærmeste brukthandel.
Løpende vedlikehold er også et forsømt område i følge Hipas Design.
– Det er innlysende hvorfor, på lik linje som i det offentlige har også eksempelvis hotellene vært raske med kutt i stillinger til løpende vedlikehold, sier Nilssen og viser til konkrete eksempler på stillingskutt på opp til 90 prosent på få år.
– Det er vel og bra å velge grønt og miljøvennlig når man investerer, men investeringene må også tas vare på, ellers kan vinninga gå opp i spinninga både for investorene og miljøet.