Klar for takeoff

Publisert Sist oppdatert
























Flysimulatoren befinner seg i lobbyen, og vi tipper det er flere enn Wendel Holdener som synes dette er gøy.

 

De har montert, satt på plass, båret og ryddet for å kunne ønske velkommen til det flunkende nye hotellet. Kaptein og crew har drevet teambuilding, trent og gjennomgått hotellets konsepter og ellers lært hverandre å kjenne.

– Lagarbeidet har vært utrolig morsomt, nå er vi bare stolte og glade for at vi er i gang, sier salgssjef Nikolai Fladvad.

Den første dagen med ordinær drift er hotellet fylt med 260 konferansegjester, en og annen håndverker tasser forbi, men staben har det hele under kontroll.

Nærmest flyplassen

Ser man bort i fra hotellene som ligger inne på flyplassområdet, ligger Scandic nærmest flyplassen - seks minutter for å være nøyaktig. Hotellet er relativt enkelt eksteriørmessig, fasaden har en ubestemmelig grønnfarge, og det mest oppsiktsvekkende er romfløyen som har fått smale høye vinduer plassert i et lett asymmetrisk mønster. En lavere del som rommer konferansefasiliteter, kjøkken og lignende, er i mørk utførelse. Hotellet har hovedinngang på kortsiden og en lang, slank bygningskropp på 150 meter over fire etasjer, strekker seg bakover.

Flyplass som tema

Men her skal man ikke skue hunden på hårene. Inne er det ytterst lekkert. Lyst og luftig, med en rekke helt spesielle designelementer. Gulvet i lobbyen er i skinnende hvit slipt betong. Sittegrupper i spenstige farger og ikke minst et bord med designkrakker i svært spesiell utførelse, bidrar til uttrykket. Designerne, i særdeleshet Johanna Westlin fra Svenske Krook&Tjäder, har brukt hotellets umiddelbare nærhet til flyplassen som utgangspunkt for designet. I konferanse- og møterommene presenteres forskjellige flytyper, fra de minste, via store boeing-maskiner til førna tiders zeppelinere - denne presenteres selvsagt i den store konferansesalen, som for øvrig tar opp til 700 personer. Den hvite resepsjonen er prydet med et relieff av verdenskartet, delt opp i tidssoner.

Rom for hele døgnet

Rommene har også fått sitt.

– Siden vi er et flyplasshotell, er det et faktum at gjestene kommer inn til alle døgnets tider. Dette har vi tatt konsekvensen av og tilbyr rom med tidssoner som tema, sier Mads Eliassen. Gjesten kan velge rom i kategorien morgengry, dag, skumring eller natt. Den samme fargepalletten går igjen i resten av hotellet, morgengry og dag finner du i frokostsalen, mens baren naturlig nok er mer dempet. Ellers er hotellet overraskende lyst, det er lagt vekt på å bringe dagslys inn og det er blant annet løst ved vinduer i taket. Visuelt minner det om store downlights, retter du blikket opp, ser du himmelen. Da kan du muligens få et glimt av et fly i lav høyde, høre det gjør du derimot ikke, hotellet er svært godt lydisolert.

Et hotell for alle

Scandic er langt fremme innen tilgjengelighet og i planleggingen av hotellet har de samarbeidet både med Norges Astma og Allergi Forbund (NAAF) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO). Av 240 rom er 24 universelt utformet. Disse rommene ligger i første etasje med utgang til terreng. Bad og rom er tilpasset rullestol, det er fjernkontroll til sengene og en smart vibrerende vekkeklokke som legges under hodeputen vekker gjester med hørselnedsettelse. Tilpasning gjelder for øvrig hele hotellet og et resultat er fraværet av tepper i konferansearealene. Her er det valgt andre lyddempende tiltak. På rommene er det en spesiell søppelbøtte, hvis det skulle begynne å brenne i den, kollapser den og kveler selv branntilløpet.

Mat for alle

For allergikere skal det også være trygt og enkelt på hotellet, et eksempel er salatbuffeen hvor matvarene ikke er blandet.

Friske gode råvarer, frukt og grønt går igjen i buffeene. På den måten setter gjesten sammen sin egen meny, og slipper å bekymre seg for om maten inneholder spor av stoffer vedkommende ikke tåler. Og som en ekstrabonus for gjestene har Scandic knyttet til seg kjendiskokken Jamie Oliver for å utfordre smaksløkene ytterligere.

– Det er også et konkurransefortrinn, god mat er viktig for gjestene, sier F&B manager Freddy Bruu.

På kjøkkenet kokkelerer 10 kokker under kyndig ledelse av kjøkkensjef Christian Fjeldvik. Kjøkkenet stenger normalt kl 10.30, men ingen behøver å sulte av den grunn. Fra baren serveres wok ut i de små timer. Og skulle baren mot formodning være stengt, er Scandic-shop åpen, og her er det mat og drikke å få tak i. Samt annet gjesten muligens kan ha glemt. De har tenkt på alt.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS