Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2009
Det er opplevelsene som setter folk i bevegelse hjemmefra. Derfor må vi skape både flere, nye og innovative tilbud i årene som kommer. De siste markedsundersøkelsene fra Innovasjon Norge bekrefter dette. ”Vi vet det er vakre og storslagne landskaper i Norge”, sier naturinteresserte utlendinger, ”men hva kan vi gjøre der”?
NYE MEDIER BLIR VIKTIGERE
Over 80% av turistene bruker nettet til å planlegge reiser og få ideer til nye reisemål.
Govertsen Film har det siste halvåret jobbet med bedriftene i Innovative Opplevelser for å skape en ny generasjon markedsføringsverktøy. Per Tomas Govertsen vil vise hvordan YouTube har lagt lista for hvordan film må lages for å nå fram i de nye digitale mediene. Ove Dalen – webekspert, journalist og forfatter – vil snakke om hvordan man på en effektiv måte kan nå fram med sine budskap i sosiale medier, som Facebook og Twitter.
GODE HISTORIER SELGER
Jan Guillous bøker om ridderen Arn Magnusson er blitt opplevelsesindustri. Anja Praesto ved Västergötlands Museum vil fortelle hvordan de med stor suksess skaper turisme i fotsporene til Guillous fantasiridder. Flere hundre tusen mennesker besøker hvert år ”Arn-platserna” i Västergötland. Daglig leder Ann Jorid Pedersen vil vise hvordan Opplev Fredrikstad bruker historiefortelling i opplevelsestilbudene sin region. Markedssjef Bjørg Arntzen ved Hamsunsenteret vil fortelle om hvordan man vil ta i bruk nye former for historieformidling på Hamsunsenteret, noe som vil gi opplevelsene der en ny dimensjon.
MAT SOM OPPLEVELSE
Økologisk drift gir råvarer og produkter som gjør et opphold på Fausko Skysstasjon i Hemsedal til en gastronomisk opplevelse. Gjennom reiser og studier, særlig til Italia, henter Knut Fausko ideer og vin hjem til gården og skaper nye måltidsopplevelser. ”Dette er innovasjon på høyt nivå, og samtidig forankeret i lokal kultur og tradisjon”, sa juryen for NHO Buskeruds Nyskapingspris 2008. Foredraget vil være opptakten til en mat- og måltidsopplevelse satt i scene av Lofotens egne mesterkokker og matprodusenter.
INSPIRASJON
Inspirasjon er viktig på en slik konferanse, og årets inspirator er mannen som avisen “Entreprenör” omtalte som en av Sveriges mest beundrede gründere. Det startet med en liten musikkfestival. Nå drives det musikkvirksomhet i 25 foretak i RockCity i lille Hultsfred i Sør-Sverige. Putte Svensson er også styreleder i den svenske foreningen for Upplevelseindustrin. Med sin historie inspirerer og oppfordrer Putte til å tenke kreativt. Det sies at de som har sett og hørt ham aldri glemmer det!
PRAKTISKE KURS
I forlengelsen av selve konferansen blir det i år kortkurs for de som vil lære mer om temaene på konferansen. Fra kurs i filming for YouTube med eget videokamera, til gjennomføring av arrangementer i egen bedrift og hvordan kommunisere på nettet. Over sytti personer har meldt seg på allerede.
Arrangører er bedriftsnettverket Innovative Opplevelser i samarbeid med NHO Reiseliv.
For hele programmet og info om innlederne, http://www.nordnorsk-opplevelseskonferanse.no/