RAK på rekke og rad
Sven Bodry og Vegard Gran ser frem til å presentere RAK porselen på det norske markedet.
– Jøss, billigere enn IKEA jo, var den umiddelbare reaksjonen hos besøkende på Horekas minimesse. Foranledningen var intet mindre enn en milepæl for nevnte kjøkkenutstyrsleverandør. De har fått enerett på å servere ett av verdens ledende porselen til det norske markedet. Og andre porselensprodusenter har god grunn til å skjelve i glasuren; RAK er en av verdens største produsenter. De tilbyr ytterst kjapp levering, de har 30 forskjellige serviser som hver består av om lag 90 deler. Totalt dreier det seg om mer enn 1100 enkeltartikler. Porselenet dekker alle behov fra det enkleste kaféserviset til Michelinstjerne-restaurantens briljante borddekning. Produksjonen foregår helautomatisk, kvalitetsnivået er skyhøyt, likeledes fabrikkgarantiene ut til kundene.
Ekstremkvalitet
– Dette er et eventyr, sier en meget entusiastisk Vegard Gran. Han tar seg av norske storkunder, og han vet hva han snakker om.
– Ta bare det enorme utvalget, eller suppleringsgarantien på ti år, eller leveringstiden, sier Gran. Kvaliteten er en sak for seg, RAK har funnet frem til en varmere fargetone på porselenet. Serviset brennes to ganger, noe som gjør glasuren svært holdbar og det er ikke meldt om problemer med dette de siste fire årene. Vanligvis vil man også finne små nålestikk i glasuren, vel og merke hvis man leter.
– Vi får selvsagt også denne type feil i produksjonen, forklarer produsentens europeiske representant Sven Bodry, som for lanseringsanledningen er i Norge, men vi plukker dem ut før porselenet finner veien ut til kundene. Kvalitetskontrollen er ellers stort sett den eneste gangen serviset berøres av menneskehender under produksjonen.
Sjeikens fabrikk
Rak er ingen ny produsent av porselens- og keramikkartikler, man har produsert sanitærporselen og fliser i 20 år. Fabrikken ligger i emiratet Ras Al-Khaimah, populært forkortet RAK, for øvrig naboemirat med Dubai. Og størst interesse på eiersiden har selvsagt sjeiken. For fem år siden startet man produksjon av serviser, og med et hypermoderne og ikke minst gigantisk produksjonsanlegg, ble firmaet snart en real utfordrer for andre produsenter. Fabrikken brer seg utover 60.000 kvadratmeter og ovnen er 180 meter lang. Råmaterialer kjøpes fra Tyskland og Storbritannia og store ordrer gir lav pris. Sammen med sparsomme personalkostnader bidrar dette til lave priser ut til kunden. Firmaet selger i 105 land på alle kontinenter. Produksjonskapasiteten er på 15 millioner deler, men dette antallet kan enkelt dobles hvis behovet melder seg.
– Vi har skarp konkurranse og ved starten var det ingen som trodde vi skulle klare oss, men på grunn av effektive distributører, går dette utrolig bra, sier Bodry.
– Ikke noe sak å selge produkter du vet er gode, repliserer Vegard Gran.