Utfordrer med VÅR i Bocuse d'Or
Denne uken går det prestisjetunge verdensmesterskapet i kokkekunst Bocuse d’Or av stabelen i den franske byen Lyon. Konkurransen arrangeres i tilknytning til den store Sirha-matmessen, hvor den norske fruktmostserien VÅR skal representere norske matvaner og være en alkoholfri utfordrer til franske viner.
Fruktmostserien, som er utviklet spesielt for å forsterke totalopplevelsen av måltidet både på restaurant og privat, har allerede vekket oppmerksomhet og høstet priser internasjonalt. Denne uken inntar VÅR scenen under Sirha-messen som hvert år arrangeres i tilknytning til Bocuse d’Or. Merkevaresjef Hanne Viksmo Sværk i FellesJuice – selskapet bak merkene VÅR og Sunniva – forteller at fruktmostene representerer det beste fra det norske kjøkkenet, og kan konkurrere som et alkoholfritt alternativ til franske viner.
– Når vi har klart å utvikle et så fullverdig alkoholfritt alternativ til vin som VÅR-serien, er det på tide å vise dette frem til et internasjonalt publikum. Fruktmostene er spesielt utviklet for å løfte matopplevelsen på samme måte som vin kan gjøre, og er anerkjent av de fremste vinkelnerne i Norge. Dette er produkter som virkelig passer inn hvor man vil servere gode mat- og drikkeopplevelser, sier Sværk i en pressemelding.
VÅR fruktmost ble lansert i 2009 som et fullverdig alkoholfritt alternativ til vin, og er sammensatt spesielt med tanke på å passe til ulike typer matretter. Det norske vinkelnerlandslaget hyller fruktmostene som det beste alkoholfrie alternativet til vin på markedet.
Hele Norges matmor med på laget
Gastronomisk Institutt har ansvar for matpresentasjonen på standen, og har engasjert noen av Norges beste kokker til oppdraget. Tirsdag og onsdag vil utvalgte gjester få smake norsk gourmetmat som tilberedes av kokkene Christoffer Haatuft, Heidi Bjerkan og Elise Liland. Til maten vil VÅR serveres og være med på å heve smaksopplevelsen ytterligere. Også Ingrid Espelid Hovig er med den norske delegasjonen til Lyon.
– Selv om hun nok er mest kjent som hele Norges matmor er hun også et velkjent navn i Bocuse d’Or-sammenheng, blant annet som dommer under Bocuse d’Or 2008 i Stavanger. Som ridder av første klasse av St. Olavs Orden for sitt arbeid med mat og ernæring er Espelid Hovig en selvsagt representant for norsk kvalitetsmat, forteller Sværk.
Under hele uken får de som besøker den norske standen smake VÅR-fruktmostene. I tillegg vil drikkene serveres som alkoholfritt alternativ under en frokost arrangert av norske Salma tirsdag morgen.
Tar med velkjente favorittoster i kofferten
Også andre kvalitetsmerker fra Norge er med i koffertene til gjengen fra TINE og FellesJuice til Lyon. Jarlsberg® er allerede en sterk internasjonal merkevare som selges til mer enn 15 land. Denne gangen får Jarlsberg selskap av Snøfrisk® som også selges som internasjonalt merke.
- Dette er en god mulighet til å profilere TINEs beste eksportoster. Jarlsberg og Snøfrisk hører naturlig hjemme i et kulinarisk miljø som Bocuse d’Or, hvor norske råvarer er med på å befeste Norges posisjon som kulinarisk spydspiss, sier eksportdirektør Unni Sjøflot.
Det er norske NCE Culinology som har ansvaret for den norske standen under Sirha-massen i Lyon.