Best i bransjen på bærekraft
Sustainable Brand Index har kåret Nordic Choice Hotels til hotellbransjens beste på bærekraft, for syvende gang på rad. På den nasjonale listen klatrer hotellkonsernet fire plasser fra i fjor, og er i år på en sjetteplass.
Det er hotellkjeden som helthet som kapret sjetteplassen.
– Vi er veldig stolte over å bli anerkjent for arbeidet alle i selskapet legger ned hver dag for å tilby Norges mest bærekraftige hotellopplevelse. I tillegg til å jobbe målrettet videre med våre bærekraftsprosjekter som vi kaller WeCare, skal vi i år også kutte ut så mye engangsplast som overhode mulig ved alle våre hotell. Sustainable Brand Index motiverer, og påminner oss og andre bransjer, om at forbrukere stadig blir mer bevisste på merkevarer som tar bærekraft på høyeste alvor, sier Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.
Clarion klatret mest
På topp 20-listen over de mest bærekraftige merkevarene i Norge er også Quality Hotel, Comfort Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection Hotel, som alle er en del av Nordic Choice Hotels.
Clarion Hotel økte scoren sin og er den merkevaren som klatret mest blant alle norske merkevarer i undersøkelsen.
Også Scandic Hotel og Thon Hotels er med på listen, henholdsvis som nummer 14 og 16.
233 norske merkevarer er med i den årlige undersøkelsen til Sustainable Brand Index, som også utføres i Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Til sammen har 50 000 respondenter tatt stilling til 1148 merkevarer fra de ulike landene. På førsteplass i årets norske kåring er Tine. Sustainable Brand Index utfører Europas største uavhengige merkevareundersøkelse innen bærekraft. Selskapet har som mål å øke kunnskap om bærekraft og se verdien av å være en bærekraftig merkevare.
Her er hele listen:
- TINE
- Stormberg
- Kiwi
- NSB
- Q-Meieriene
- Nordic Choice Hotels
- IKEA
- Flytoget
- Clarion Hotels
- Bama
- The Body Shop
- Clarion Collection Hotels
- Rørosmeieriet
- Scandic
- Coop
- Thon Hotels
- Bergans of Norway
- Gilde
- Comfort Hotels
- Quality Hotels