Kutter engangsplast på rekordtid
I januar i år lanserte Nordic Choice Hotels planen om å stoppe bruken av engangsplast på sine 195 hoteller i løpet av 2019. Hotellkonsernet når målet på halve tiden og viser dermed at EUs lovgivning er mulig å gjennomføre allerede i dag.
– For en gangs skyld har vi i Nordic Choice vært altfor lite offensive. Allerede nå før sommeren når vi målet vårt takket være et enormt engasjement hos gjester og ansatte. Dette håper vi kan inspirere andre til å ta et krafttak nå som EU forbyr engangsplast i 2021, og klima- og miljøministeren lover at Norge skal klare det til neste år. Her er det bare å legge listen høyere, sier Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.
Det gjorde nemlig Nordic Choice selv etter at en av konsernets kjeder, Comfort Hotel®, i fjor gjennomførte et prosjekt hvor de kuttet engangsplast. Da man så hvor enkelt det var å erstatte engangskopper og -lokk, sugerør, eggeglass og andre plastprodukter med miljøvennlige alternativer, bestemte man at plastkuttet skulle gjennomføres i hele hotellkonsernet.
Må legge lista høyere
– Vi kommer nå til å legge kutt-lista enda høyere. Men, å kutte engangsplast er bare én del av løsningen. Det egentlige problemet er at vi ikke vet hvor plasten blir av, og at det finnes mange plastprodukter i dag som det ikke finnes gode alternativer til. Derfor må vi også se på hvordan vi kan få bedre kontroll på plastavfallet, og endre måten vi gjør ting på for å få bruken av plast generelt ned til et minimum, sier Bjugstad-Holm.
Sammen med Hurtigruten ble man med på Plaststafetten til WWF da man forpliktet seg til å kutte engangsplast. Gjennom ulike lokale prosjekter rydder hotellene jevnlig sine nabolag for søppel, samt stiller krav til leverandører og samarbeidspartnere om kontinuerlig utvikling i bærekraftig retning.
– Med nærmere 200 hoteller i hele Norden, har vi et merkbart miljøavtrykk. Dette har Nordic Choice jobbet målrettet for å redusere i flere tiår, men vi finner stadig forbedringspotensiale. Plastkuttet er en del av dette, og noe vi tror våre gjester vil støtte opp om og bidra til at vi får gjennomført. Bærekraftsarbeid er ikke en trend, men en nødvendighet i næringslivet, avslutter Bjugstad-Holm.