RUSTER OPP: Tarje Hellebust ser mot utlandet etter store konferanser og møter.

Norges største ruster til kamp om Oslo

Radisson Blu Plaza Hotel-direktør Tarje Hellebust har rettet blikket mot det internasjonale konferansemarkedet. Men med nyoppussede hotellrom, oppdaterte menyer og enda sterkere fokus på møte- og konferansevirksomhet, står han også godt rustet til den kommende kampen om Oslo.

For det er en gigantopprustning vi er vitne til i hovedstaden for tiden. Ikke bare har Norges største hotell vært gjennom en enorm oppussingsprosess. Rett borti gata har Stordalen og hans menn ikledd seg arbeidsbuksene, og de har skumle planer om å erobre tronen som Norges største hotell når Royal Christiania re-åpner i 2019.

IKON: Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo er et hotellikon.

Tarje Hellebust, administrerende direktør ved Radisson Blu Plaza Hotel, mister ikke nattesøvnen av den slags.

– Det kommer nok til å bli et supert hotell de åpner også, og Oslo behøver gode produkter slik at vi vinner flere Oslo-fans der ute i den store verden. Men vi må huske at det kun er en riktig internasjonal hotellkjede i Norge, og det er Radisson Blu (under Carlson Rezidor paraplyen red. anm.) Oslo Plaza er del av denne globale merkevaren og tar derfor del i et globalt nettverk på en annen måte enn de norske og nordiske aktørene kan. Men aller viktigst, vi skal ikke kjempe bare med vårt fysiske produkt «nye Plaza», men sammen med alle våre fantastiske mennesker som kommer på jobb hver dag for en sak alene; å sette gjestene i sentrum og å skape minnerike opplevelser for hver enkelt en, sier Hellebust.

Skjer mye positivt i Oslo

Hellebust & co har lenge kunne smykket seg med «tittelen» Norges største hotell, men det er en tittel som lever farlig om Choice-estimatene holder stand. Hans eget oppussingsprosjekt er i så måte perfekt timet.

– Det kan man gjerne si, men vi gleder oss enormt til å være ferdige med alle 676 rommene i «Blu Print style» nå i juli. Vi får fantastiske tilbakemeldinger fra gjestene våre på de nye rommene og er sikre på at lobbyen som skal være klar i august blir like fin, sier Hellebust.

(Saken fortsetter under bildet)

ALENE: Hotellet har, som de eneste, egen bilinngang fra bakkeplan.


Selv om hotellkjedene så absolutt må «krige» om gjestene, er det også mye positivt som gjøres til det beste for alle hotelloperatører i hovedstaden, mener Hellebust.

– Det er så enormt mye positivt som skjer rundt Oslo og reiselivsnæringen generelt for tiden. Det arbeides hardt fra så vel VisitOslo, Oslo kommune, Innovasjon Norge og Norsk Reiseliv med å sette Norge og Oslo på kartet blant så vel kongressdeltagere, turister, som forretningsreisende. Hotellene med deres eiere og driftsselskaper investerer og fornyer fordi vi har tro på fremtiden i reiselivsbransjen. Tenk bare på hva som er introdusert i det siste og hva som er rett rundt svingen for oss i Oslo: Et nytt spektakulært Munch museum, Nasjonalmuseum, Operaen, Astrup Fearnley, ny sentralstasjon, utvidet Gardermoen og barcode. Med slike tunge kulturdrivere og materialisering av et stort kongressenter i tillegg, ligger alt til rette for stor og bærekraftig vekst fremover, mener Hellebust.

MAT: Radisson Blu Plaza legger stor vekt på å gi gjestene det aller beste innen servering. Nå tilbyr de et nytt, deli-inspirert møtematkonsept.

Har et sterkt produkt

Og med de største internasjonale konferansene som hovedfokus, gjelder det å levere et solid produkt. Og det mener Hellebust han nå råder over.

– Vi er straks ferdige med å renovere alle våre hotellrom, samt lobbyen, og i tillegg har vi nye, fristende menyer. Hotellets nye kjøkkensjef, Jan Dahdji, har nylig skapt et helt nytt og enda mer fristende møtemat-konsept, basert på «New York deli-style», gløder det fra Hellebust.

Matkonseptet trengs det litt mer «kjøtt på beinet» om. Hellebust er ikke vond å be.

FOR ALLE: Plaza har noe for et hvert behov, enten det er møter for to eller 1100 personer.

– Vi vil gjerne skape noe utenom det vanlige ved at alt vi leverer er «fresht» og smakfullt. Det skal være trendy, men for alle, og det skal være basert på norske, førsteklasses sesongbaserte råvarer. Jan Dahdji har lang erfaring fra matscenen i New York City og ved å fusjonere deli-stilen med det aller beste av norske råvarer skal maten på nye Plaza «si wow i magen», forteller Hellebust.

På konferansesiden er det også mye å trekke frem, både til store og små møter.

– Lokalene våre har det siste innen teknisk utstyr, gratis trådløst internett og innvendig inngang til Oslo Spektrum. Som Oslos eneste hotell har vi også en egen bilinngang direkte fra bakkeplan, og det ser vi at er veldig populært blant utstillere og forhandlere. I tillegg har vi egne tekniske eksperter på plass som står på døgnet rundt for å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre landets beste eventer, forteller Hellebust.

UTSIKT: Lokalene på toppen av Radisson Blu Plaza Hotel gir gjestene spektakulær utsikt over hele Oslo.

(Saken fortsetter under bildet)


Fakta om Radisson Blu Plaza Hotel

  • Hotellet er nærmeste nabo til Oslo S, Oslo Spektrum, og byens shoppinggater
  • Alle 676 gjesterom står ferdigrenovert sommeren 2017. Allerede nå er flertallet av etasjene nyoppusset.
  • Hotellet har to restauranter og tre barer, fra a la carte restauranten «34 Restaurant & Bar» i 34. etasje, til de mer uformelle «Galway Bay» og «LobbyBar» i 1. etasje
  • Adgang til sauna og basseng i hotellets 34. og 35. etasje er inkludert for boende gjester
  • Hotellet har et velværesenter over tre etasjer med treningsstudio, svømmebasseng og badstue inkludert for alle gjestene. Treningssenteret ligger 114 meter over bakken og har utsikt over Oslo.
Powered by Labrador CMS