Nå er Per Runar direktør på byens største hotell
Fra direktør i Baku og Istanbul til Sørlandet.
– Jeg er veldig glad for at jeg har fått denne muligheten. Kristiansand er i vekst, og dette hotellet har en viktig plass i byen. Det har vært noen hektiske og morsomme dager siden oppstart, sier Per Runar Svendsen til Hotellmagasinet.
1. mai startet 47-åringen som direktør på byens største hotell, Scandic Kristiansand Bystranda med 229 rom.
Ni ulike Radisson-hoteller
Svendsen, som er Kristiansand-gutt, har de siste ti årene bodd i utlandet og har lommene fulle av erfaring fra både England, Aserbajdsjan, Tyrkia, Spania og USA.
For to år siden flyttet familien på tre hjem til Norge og Kristiansand, og det siste halvannet året har han jobbet med salg og marked i byen. Da stillingen som direktør på byens største hotell dukket opp var han ikke sen om å søke.
– Mange jeg kjenner snakker varmt om Scandic, og jeg skal innrømme at det er godt å være tilbake i hotellbransjen. Vi har planer om å slå oss til ro her en stund og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med teamet på hotellet og byens innbyggere, sier han.
Per Runar har en bachelor i internasjonal turisme fra Brighton i England, før han startet hos Oslo Plaza. Deretter ble det 15 år fordelt på ni ulike Radisson-hoteller.
– Det har vært en fantastisk reise. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg har opplevd. Radisson belønnet hardtarbeidende ansatte i form av nye muligheter. Og jeg var en av dem som ønsket å prøve ut nye steder, forteller han.
Små ting - gode resultater
Allerede som 29-åringen pakket han kofferten og satte kurs for Baku i Aserbajdsjan hvor han var direktør på et suitehotell i byen. I USA jobbet han innen ferie- og fritidssegmentet.
– Jeg har alltid vært glad i utlandet, og har hatt et ønske om å komme meg og ut oppleve ting.
– Blir det store endringer med deg som direktør, Svendsen?
– Nei, det vil det nok ikke. Det har vært gjort en veldig god jobb her over lang tid og det er et godt team. Men det er alltid sånn at når noen nye kommer inn så vil en se ting med andre øyne. Vi gjør veldig mye bra på norske hoteller, men måten en gjennomfører servicen på i utlandet er noe annerledes. Det trenger ikke være de store greiene, men små ting kan også gi gode resultater, sier Per Runar Svendsen.