Tildelt designpris
Figgjo Egg er utviklet i samarbeid med restauratørene brødrene Koch i Århus i Danmark. De ønsket en serveringsløsning som kunne presentere mat på en ny måte. Brødrene Koch er eneggede tvillinger - derav løsningen med 2 eggformede fordypninger. I ettertid har brødrene Koch valgt å benytte Figgjo Egg som sitt signaturprodukt i restauranten. Brødrene Koch har brukt konsepttilpasset dekor på Figgjo Egg, vannglass og andre tilstøtende produkter.
Produktet er designet av Jens Olav Hetland, en av Figgjos egne designere. Produktene er utviklet for å møte kokkenes ønsker om muligheter for å isolere smak og tilbehør på samme tallerken, samt å kunne variere bruken av lokk i forhold til ønsket temperatur.
Figgjo AS ble i slutten av november tildelt «Merket for God Design» for to av porselensbedriftens produkter utviklet det siste året – Figgjo Hval og Figgjo Egg. Prisen deles hvert år ut av Norsk Designråd.