Etterlyser tvungen ventilasjonskontroll
– Rutinemessig ettersyn på ventilasjonskanalene hvert 5-7 år er et rimelig nivå, mener Morten Braaten.
 ,,
 ,,
 ,,
Det er ikke rart at vi kan bli syke av inneklimaet. Men det er ikke oss det er noe galt med. Innemiljøet med alle sine mangler er synderen i mange tilfeller – og et regelverk som ikke eksisterer.
De færreste
Daglig leder Morten Braaten i mossefirmaet Rør og Kanalrens AS har lang erfaring med å kontrollere og rense ventilasjonskanaler.
Han sier at ventilasjonsproblemene hoper seg opp i én type bygg, nemlig de eldre. To forhold avgjør hvor raskt det går før ventilasjonsanlegget er ubrukelig: hvor mye støv bygget produserer og hvor godt balansert anlegget er.
– Det bør ikke gå mer enn 5-7 år mellom hver kontroll av kanalene. Dette er både enkelt og rimelig å utføre, men dessverre er det bare de færreste som sørger for å få det gjort, forteller Braaten. En rens kan koste alt fra 20.000 til 200.000 kroner.
Han synes det er beklagelig at det ikke finnes noe offentlig krav om kontroll.
– Vi har krav på ren luft, men ikke gode regler for hvordan og hvor ofte kontroller skal skje. Rutinesjekk hvert 5-7 år har bransjen selv satt som passende intervall, men det ligger ingen forpliktelse i det for noen, heller ikke byggets eier.
– Kan det være at mange unnlater kontroll, fordi det forplikter til eventuell utbedring?
– Ja, ubetinget, og i alle fall forplikter det moralsk, siden regelverket er så dårlig.
Støvtørk hver dag
Braaten ser ingen forskjell på offentlige og private bygg. Skadelige partikler i inneklimaet ser ut til å være likt fordelt. Noen steder oppdager han at ventilasjonsanlegget rett og slett er ødelagt etter at serviceavtaler er misligholdt eller ikke-kvalifisert personell har fått slippe til.
– Det er en klar sammenheng mellom helse og inneklima. Ved halvparten av stedene vi gjør jobber på, har ansatte klaget på hodepine og tørre slimhinner. Enkelte arbeidsplasser er så ille ute at skrivebordene må tørkes støv av hver dag.
– Der hvor tilstanden i kanalene er gode, hører vi derimot sjelden om klager.