– Må ta trygghet og hygiene på alvor
Det er en lang vei å gå før snittstandarden på offentlige og halvoffentlige toaletter blir slik Geberit mener de bør være.
–For å forhindre smitte fra person til person, må vi forbedre vår håndhygiene, i tillegg til å unngå nysing og hosting. Vi kan ikke forhindre dråpesmitte, men vi kan unngå at kranen og toalettene blir synderen. Med berøringsfrie kraner slipper man å ta i kranen når man vasker seg, og dermed holder gjester på offentlige toaletter eller ved hoteller og institusjoner både seg selv og kranen frisk og ren, er meldingen fra Geberit.I hovedsak er det kontaktsmitte og dårlig håndhygiene som smitter svineinfluensaen fra person til person.
Med nye tekniske løsninger
og stadig større krav til funksjonelle og energibesparende løsninger er det viktig at byggherrer, rådgivende ingeniører og arkitekter blir enda bedre på samhandling i byggeprosjekter og ved renovering av bygg, sier Arvid Aalen.
Aalen mener den norske byggebransjen har mye å lære av blant annet Tyskland og Sveits når det gjelder kravene til komfort, funksjonalitet og hygiene. På dette feltet ligger Norge langt etter. Her er det først snakk om pris, deretter om kvalitet og kostnader til drift og vedlikehold.
Heldigvis har det vært et sterkt fokus på hygieniske forhold ved hoteller, skoler og barnehager det siste året, og for oss er det en viktig oppgave å gi gode råd når hoteller og skoler skal renovere sine sanitæranlegg. Hotellnæringen er mer oppmerksom på dette enn det offentlige skolevesen, ser Aalens inntrykk.
Mange vil hevde at en rekke norske skoler er ”bakteriebomber”, og her har vi en viktig rolle som rådgivere sammen med resten av bransjen, mener Aalen.
– Det er vi produsenter som sitter med spisskompetansen, mens en rådgiver må ha den store oversikten. Da må vi arbeide enda sterkere overfor våre samarbeidspartnere i bransjen, slik at de beste løsningene blir valgt. Vi har ikke vært gode nok på dette feltet i Norge til nå, innrømmer Aalen.
Ledende leverandør
Som en ledende leverandør av sanitærteknologi ønsker Geberit å være førstevalget for arkitekter, konsulenter og ingeniører, men det er ingen automatikk i at et selskap som har et godt merkenavn blir valgt på de ulike prosjektene.
Byggherrene er svært opptatt av pris, og det finnes mange rimelige alternativer på markedet.
– Det som gjør oss sterke er vår investering på forskning og utvikling. Dette kan vi dokumentere på alle de områder vi arbeider innenfor. Vi satser mange millioner i året på å utvikle og kvalitetssikre våre produkter slik at de skal vare i mange år.
Vi selger ikke bare produkter, vi selger også trygghet, sier en offensiv teknisk konsulent, Arvid Aalen.
Han forstår at byggherrer er opptatt av pris, men det blir feil dersom alt skal dreie seg om å levere til minimal kostnad. Også i vår bransje er det i hovedsak slik at man får det man betaler for, og vi er opptatt av at enhver byggherre skal få best mulig kvalitet til riktig pris. Geberit, sammen med Grohe og Oras Armatur har store markedsandeler innen sanitær i Norge.
Offentlige toalettrom
Aalen er spesielt opptatt av at offentlige og ”halvoffentlige” toalettrom i Norge må oppgraderes. Tilstanden er nedslående rundt om på mange jernbanestasjoner, bensinstasjoner, veikroer og offentlige bygg. Det lukter vondt og toalettbesøket bør helst gjennomføres så raskt som mulig.
Ingen andre steder er egenskaper som pålitelighet, hygiene og brukervennlighet større enn på offentlige toaletter, mener Aalen. Toalettet er det mest brukte fellesrom i en bygning, og derfor må kvalitet og komfort vektlegges maksimalt, mener han. Han viser til at alle Geberits sisterner er støpt i ett stykke plast, og at risikoen for lekkasjer dermed er minimal. Den berøringsfrie, automatiske skylleteknologien reduserer vannforbruket betydelig og er også meget hygienisk. Det er så enkelt at det som er uten berøring også er bakteriefritt for brukeren.
Alle like viktig
For å gjennomføre et vellykket renoverings- eller byggeprosjekt er alle aktører like viktig, mener Aalen. Det betyr at arkitektene ofte legger premissene fordi de er tidlig inne i prosjektet. Derfor har vi også satset mye på jevnlige fagmøter med arkitektene i tillegg til VVS ingeniørene.
Vi opplever ofte at arkitektene overlater de tekniske installasjonene på toalettrom til ingeniøren. Ingeniøren benytter en generell beskrivelse, hvor det ikke stilles gode nok krav til kvalitet og funksjonalitet. Det håper han også hotellnæringen kan bli mer oppmerksom på.
– Flere VVS ingeniører sier nå til oss at de vil bli mer nøyaktig i beskrivelsene i anbudene.
Ofte ender det opp med minimumsløsninger.
Dersom bestillerne skal være i stand til å stille de funksjonelle og hygieniske kravene må de også tilegne seg kunnskap om det som finnes på markedet, og der har vi en viktig jobb å gjøre, innser Aalen.
Mange av de store aktørene i markedet har de siste årene utviklet sisterner for sparing av vann og dynamisk vannsparende skyllesystemer for urinaler og servanter.
– Vi er svært opptatt av energibesparelse, forvaltning, drift og vedlikehold. Det er teknikken og funksjonen som teller aller mest.
Vi må snakke kriterier, og vi har en stor jobb å gjøre med å selge inn gode energibesparende beskrivelser også for drift og vedlikehold og ikke minst hygiene, konkluderer Aalen.