Sjømann og husøkonom
Helle Lauridsen har hatt samme jobben i 16 år, men har ytterligere 9 års fartstid til sjøs. Hun deler stillingen med Martin Ross og når vi kommer på besøk er båtens husøkonomiavdeling under kraftig omorganisering. Martin har nylig startet i jobben og er foreløpig under opplæring. Martin er på ingen måte ny på båten. Han har jobbet om bord i 15 år i forskjellige funksjoner. Om kort tid går Martin imidlertid inn i turnus 1 – 1 med Helle som motpart, og da vil også han ha hele ansvaret som husøkonom.
Ansvar
Husøkonomen Helle forteller at hun har ansvaret for hotelldriften om bord. Dette inkluderer rengjøring og vedlikehold av båtens offentlige områder og lugarer. Dette betyr at hun har ansvaret for forbruksmateriell til lugarene som toalettpapir, såpe og drikkekrus. Helle holder orden på at personalet har de hjelpemidlene de trenger. Som støvsugere, rengjøringstraller med mer. Sengetøy og håndklær til alle 704 kahytter blir vasket av et eksternt firma i København, men er selvfølgelig også under stillingens ansvar. I tillegg er hun personalsjef for avdelingen som akkurat nå teller 19 interne medarbeidere og opplæring av disse, samt et femtitall innleide personer fra et rengjøringsfirma som er representert både i Oslo og København.
Omorganisering
DFDS har valgt å si opp kontrakten med sin faste leverandør av rengjøringstjenester i København og Oslo fra 1. oktober 2008. Torsdag den 25. september, samme dag som vi snakket med Helle, ankom 22 nye medarbeidere til hennes avdeling. De skulle på opplæring for å overta den outsourcede tjenesten. Helle kunne ikke si så mye om hvordan fremtiden ville se ut, siden de var midt i omorganiseringen, men at hun og hennes kollega må forholde seg til langt flere interne kollegaer er det ingen tvil om. Helle så store muligheter i å ha hele arbeidsstokken om bord. Dette ville medføre større fleksibilitet mente hun, uten at hun kunne si noe om hvorfor kontrakten med det eksterne rengjøringsfirmaet ble avsluttet. Dette var en avgjørelse tatt av administrasjonen. DFDS har også tidligere hatt hele renholdet selv, men valgte for noen år siden å outsource deler av dette. Det er denne løsningen som nå reverseres.
Logistikk
En del av jobben til Lauridsen er å holde varelageret nede. Båten får nye varer en gang hver uke og det medfører litt administrasjon å sørge for at alle artiklene holdes på et lavest mulig nivå, uten å gå tom. Helle forteller oss at hun aldri har opplevd å gå helt tom for noe, men at det har hendt at det har gått på stumpene løs. Ved fullt belegg, forbruker båten for eksempel ca 15000 doruller i løpet av en måned.
Daglige oppgaver
- Hver dag legger båten til kai kl 09.30 og rengjøringen starter ca 15 minutter senere, forteller Helle Lauridsen.
- Passasjerene bes gå i land og ombordstigning skal normalt ikke skje før etter kl 13.00 selv for konferansegjester. Hovedrengjøringen for de fleste offentlige arealene skjer i dette tidsrommet, men rengjøringen fortsetter selvfølgelig utover ettermiddagen. Rengjøring av restauranter skjer flere ganger daglig.
- Vi forsøker å gjennomføre rengjøringen uten å være til bry for gjestene forteller Lauridsen.
Alle offentlige arealer på båten som benyttes av passasjerer gjennomgår daglig renhold. Dette arealet utgjør ca 30000 kvadratmeter fordelt på sju dekk eller etasjer.
- Rengjøringsansvaret er fordelt på inne og ute, så innvendige vinduer vasker vi, sier helle.
- Alle lugarene som har vært i bruk rengjøres etter en gitt standard, samt skifting av håndklær, påfylling av såpe, krus med mere. Totalt kan dette komme opp i 704 lugarer. Suitene og minisuitene rengjøres grundigere hver dag og øvrige lugarer og fellesarealer har hovedrengjøring på turnus etter et oppsatt skjema.
- I tillegg tar vi selvfølgelig nødvendig rengjøring som vi ser fortløpende, forteller Lauridsen.
Ansettelser og opplæring
Om bord på båten tar Helle Lauridsen seg av personalhåndteringen, opplæringen, oppfølging og rengjøringskontrollen, men får hjelp av en egen HR avdeling i land for ansettelser.
- Vi bestiller folk fra HR avdelingen ved behov og de skaffer det personellet vi trenger, forteller hun. DFDS administrasjon i land håndterer også lønninger og hjelper til med andre administrative oppgaver, avslutter Helle Lauridsen før hun fortsetter sin travle og lange hverdag.
Omstrukturering i DFDS seaways
DFDS Seaways omstrukturerer nå sine skip og forventer å spare 40 millioner danske kroner årlig, samtidig som de får en kvalitetsøkning, bedre arbeidsrytme og drift av skipene.
Dette forteller informasjonsdirektør Gert Jakobsen i DFDS Seaways.
– Omstruktureringen omfatter i hovedsak fire av våre skip, forteller Jakobsen.
– Vi har kritisk gått igjennom alle deler av skipenes drift, for å forenkle organisasjonen, forbedre kvalitet og drift og senke omkostningene. Vi tror at endringene vil slå positivt ut både for våre passasjerer og for de ansatte. Omorganiseringen som gir den årlige besparelsen på 40 millioner Danske kroner omfatter blant annet å innsource rengjøringspersonalet.
– Det å innsource rengjøringspersonalet gjør at vi får en bedre arbeidsrytme om bord og at vi får en mer fleksibel organisasjon for å løse oppgavene, forteller informasjonsdirektøren.
– Vi var opptatt av å følge regelverket til det Danske skipsregisteret, noe vi har gjort med denne omorganiseringen. På grunn av det vanskelige arbeidsmarkedet i Danmark har vi fått hjelp fra en av våre Polske samarbeidspartnere for å rekruttere nytt personale.
– De nye medarbeiderne skipene er hovedsakelig fra Polen og arbeider i turnuser på fra tre til fem uker om gangen og hvor vi betaler reise frem og tilbake til Polen, avslutter informasjonsdirektøren.