Smileylandet
To ganger i året kommer de danske kokkeutdannede kontrollørene fra Fødevaredirektoratet, uanmeldt. De etterlater seg en smilende eller sur kontrollrapport, som etablissementet pent må henge godt synlig for besøkende og offentliggjøre på internett. Hvis ikke, kommer en unnlatelsesbot på 5000 kroner i tillegg til det kjøkkenet ellers måtte ha syndet mot. Som regel handler det om matvaresikkerhet og rengjøring.
Smiley-ordningen omfatter hoteller, restauranter, snackbarer, matvarebutikker, bensinstasjoner – kort sagt alle som serverer eller håndterer mat og drikke. Myndighetenes reaksjoner varierer fra nesegrus beundring via bøter til stengning i sjeldne tilfeller.
Krovert Lone Steffensen: – De synlige kontrollrapportene gjør at gjestene føler seg tryggere.
ELITE-SMILEY
Slik har danskene hatt det i over ti år. Kjøkkensjef Thomas Mølgaard i Aalbæk gml. Kro nord for Frederikshavn synes ordningen er god, selv om den koster en del papirarbeid.
– Det er fortsatt delte meninger i bransjen, og jeg kunne godt tenke meg å bruke all min tid på å lage mat. På den annen side ville jeg ikke selv ha spist på kafeer og restauranter som ikke har rapporten synlig i vinduet.
Sier sjefen for kjøkkenet som kan pryde seg med regionens første elite-smiley. Det betyr at det ikke har vært en eneste anmerkning på to år eller mer.
– Som med så mye annet er det intet å frykte, hvis tingene er i orden. Og mange gjester er interesserte. Det er positivt.
– Ingen kan med god samvittighet påstå at kontrollene er konkurransevridende, heller. Det hele er likt for alle, ikke sant?
ET SPANN FISKESUPPE
Et langt stykke lengre sør på vestkysten av Jylland, i Nymindegab Kro, går tilbakemeldingene i samme lei. Krovert Lone Steffensen betoner egenkontrollen. Den pågår hver dag året igjennom, smiley-ordning eller ikke.
– Kontrollrapporten er viktig nok. Særlig har den god effekt for gjestene, og den dokumenterer oppvarming, nedkjøling etter strenge kriterier, sier Steffensen.
– Er kontrollørene nidkjære?
– Noen er nok det, ja, mens de fleste er det ikke, svarer hun diplomatisk.
Kroverten legger til at det aldri oppstår problemer, så lenge kroen overholder reglene. Det vil si, ved en anledning var Nymindegab Kro ”uheldig”. Kontrolløren oppdaget et spann med fiskesuppe, og den sto til kroens ulykke på gulvet. Dermed utstedte kontrolløren en bot på 20.000 kroner. Steffensens forsikringer om at fiskesuppen skulle kastes, hjalp ikke det minste.
– Det var pinlig, og det fikk oss til å skjerpe rutinene enda et hakk. For øvrig er det vår eneste anmerkning så lenge kontrollordningen har eksistert. Akkurat dét er vi stolte av.