Lise Solheim– Årets Unge Hotelier 2010

Publisert Sist oppdatert

Lise Solheim har hele Oslo under seg, men hjertet banker for en bergenser med mål og mening.

 

 

”Årets Unge”-prisene ble delt ut i forbindelse med HSMAI Servicekonferanseni juni på Thon Hotel Bristol i Oslo. Prisene deles ut årlig og blir tildelt unge ledere som har utmerket seg spesielt det siste året, enten ved eksepsjonelt gode resultater i sin jobb, eller har vært spesielt nytenkende i sin virksomhet og lederrolle.

Kåringen av ”Årets Unge Hotelier” og ”Årets Unge Leder i Reisebransjen” arrangeres av HSMAI Chapter Norway i samarbeid med bransjebladet Hotell, Restaurant & Reiseliv (HRR) og de andre sentrale bransjeaktørene: SAS, Choice Hotels, Scandic Hotels, Best Western Hotels, d2o Consulting, T.G.I. Friday’s, AS Pals og The Rezidor Hotel Group.

– Det er av stor betydning å ha to slike priser spesielt for unge folk i bransjen, sier Juryens leder, administrerende direktør Geir Lundkvist i Scandic Norge. – Å vise at det er mulig for unge mennesker å gjøre en karriere i hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen er viktig. Det var mange spennende kandidater, som hadde en fin kombinasjon av teoretisk utdannelse og god praktisk erfaring fra forskjellige områder i næringen. Det som kjennetegner mange av kandidatene er at de har rukket å gjøre veldig mye, til tross for ung alder. De er veldig bevisste på å få med seg mye, både formell utdannelse og praksis. Mange skifter jobb med jevne mellomrom for å skaffe seg et bredere erfaringsgrunnlag, noe som er viktig for den som vil til topps i bransjen, sier Lundkvist.

– Premiene, studieopphold ved henholdsvis Cornell School of Hotel Administration og London School of Economics, henger høyt og vil gi vinnerne flotte muligheter til å bygge på sin utdannelse og skaffe seg internasjonal erfaring og kontakter. Ingen annen næring er så internasjonalt orientert som reisebransjen og mulighetene er nesten ubegrensede for den som vil opp og frem, sier Geir Lundkvist.

JURYENS BEGRUNNELSE

”Vinneren har gått gradene i bransjen og har i de siste årene utmerket seg som en usedvanlig dyktig leder. Hun har gjort en rask karriere på grunn av at hun hele tiden har levert gode resultater og bidratt positivt til hotellet, både med inntektsoptimalisering og omkostningskutt. Hun er kjent for å stå på hele tiden for sin avdeling og hotellet og setter høye mål, både for hotellet og seg selv. Hun beskrives som en resultatorientert fighter med høy arbeidskapasitet. Hun er lojal overfor kunder, eiere og medarbeidere, er fleksibel og får oppgavene unna.”

Hotellmagasinet møtte den unge damen som passer denne beskrivelsen på hennes arbeidsplass like ved Slottet i Oslo. Hun er noe så sjeldent som småbeskjeden bergenser, men over gjennomsnittlig blid – et godt smil og glimt i øyet er på plass. Hun avslører at hun har litt hang til detaljer, både når det gjelder styring og dekorasjoner.

Hun har gått gradene i restaurantbransjen i Bergen og har sin utdannelse fra Norsk Hotell Høyskole i Stavanger. Før hun kom til Oslo og Radisson Blu Scandinavia Hotel var hun blant annet på Radisson Blu Hotel Norge i Bergen.

– Min tidligere direktør på Hotel Norge, Lars Listhaug ønsket meg til Oslo og tilbød meg jobben som F&B Manager ved Scandinavia Hotel, sier jenta som har jobbet i hovedstanden ett drøyt halvår. Årsaken til at hun flyttet til Oslo var større mangfold og flere muligheter i en bransje hun stortrives i.

– Denne bransjen gir mange muligheter for unge og lovende som vil opp og fram, og det vil Lise, sier Fredrikke Næss, regionsjef for personalutvelgelse i Norden for Rezidor. Hun er på jakt etter unge leder som ikke er redde for å ta i et tak for å nå målene.

STORT ANSVAR

Som F&B Manager på Scandinavia har Lise Solheim ansvaret for Meeting & Events, Enzo Restaurant & lobbybar, Brasseriet breakfast & lunch restaurant, og Summit bar på toppen av hotellet. I tillegg styrer hun bankett og selskapsavdelingen. Alt i alt har hun drøyt 50 årsverk å administrere.

– Det er jo som å drive et lite hotell bare det, sier Næss.

Solheim har et par regler som hun lever etter på jobben.

– Jeg ønsker å være en synlig, tydelig og rettferdig leder. Jeg skal være til stede når store arrangementer pågår så dette er ingen åtte til fire jobb. Hun opplever jo at kunder klager, men at hun pleier å bli raskt enig med kundene og finne en best mulig løsning for begge parter. Om vi har gjort en feil er det bare å beklage i stedet for å bortforklare, sier hun.

Som personalansvarlig for blant annet kjøkkenet har hun utfordringer med å skaffe nye lærlinger dit.

– Nå har vi fått to nye lærlinger fra høsten av, så vi er på rett vei. Men det er viktig med gode ledere på kjøkkenet. Disse har som regel et stort nettverk og klarer å skaffe lærlinger. De gode kjøkkensjefene ser også sammenhenger mellom ting som skal skje og hva man bør servere som a la carte. Dette er viktig for å samkjøre varelagrene å unngå svinn. Vi har også gått gjennom vinkartene våre og begrenset utvalget noe, men fortsatt skal vi ha det kunden ønsker på vinkartet. På samme måte har vi gjennomgått bemanningen og vaktlister for å tilpasse disse. Det er viktig at man har gode og forutsigbare vaktlister for å skape et godt arbeidsmiljø, mener Lise Solheim som har en stor flerkulturell arbeidsstokk å forholde seg til.

– Det at det er mange kulturer på huset kan også være en stor fordel både når det gjelder mat og menyer. Vi har 19 forskjellige nasjoner på huset, det er viktig å trekke synergi effekter av dette og utnytte de resursene man har på en riktig måte. Dette kan være alt fra å oversette menyer til forskjellig språk, til kreativt rundt nye matretter, sier Lise Solheim og viser hvor løsningsorientert hun kan være.

Lise Solheim gleder seg til å bruke premien hun vant. Men når den skal brukes vet hun pr i dag ikke.

– Forhåpentligvis neste sommer går turen til USA og den anerkjente hotellskolen Cornell. Jeg har alltid hatt et sterkt ønske om å studere ved Cornell, så jeg er veldig glad for den muligheten jeg har fått både i Rezidor til nå og til å ta videre utdanning på Cornell, sier en fornøyd og travel Lise Solheim.

De andre finalistene til ”Årets Unge Hotelier” og ”Årets Unge Leder i Reisebransjen” 2010

Christina Klevan Alstad (32), Direktør Thon Hotel Spectrum,

Kaia Gregory (27), Husøkonom Thon Hotel Europa,

Hege Lund (26), Hotellsjef Quality Hotel Edvard Grieg,

Elizabeth Rojas Vik (29), Hotellsjef og stedfortreder for direktør Scandic Asker og Høvik.

Årets Jury

Geir Lundkvist, adm.dir. Scandic Norge (leder), Fredrikke Næss, HR-direktør Norden The Rezidor Hotel Group, Hilde C. Solheim, direktør Reise Norge HSH, Sverre Høven, kommersiell direktør Flytoget, Helge Gjellestad, salgsdirektør SAS Norge, Ingunn Hofseth, adm.dir. HSMAI Chapter Norway, Hans Kristiansen, redaktør HRR



Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS