Nå skal Michelinguiden rangere hotell: – Å bli tildelt nøkkel er et internt mål hos oss
5000 hotell i 120 land skal sjekkes.
Michelinguiden har i 100 år delt ut stjerner til restauranter. Fra neste år utvides satsingen til å gjelde hotell. Michelin Key, som er navnet på satsingen, skal sjekke 5000 hotell i 120 land, som deretter skal graderes. I løpet av første halvdel neste år vil de første hotellene som har fått tildelt nøkkelen annonseres.
Les også: 22.000 europeiske hoteller er stjernemerket. Norge er ikke med i ordningen
For å få tildelt en nøkkel må hotellet «løfte gjestfriheten til en kunstform og skape unike opplevelser til reisende», heter det i en pressemelding fra Michelinguiden.
Håper å få besøk
– Våre undersøkelser viser at brukere av Michelinguiden leter etter eksklusive hotell for å optimalisere sin kulinariske opplevelse. I hovedsak snakker vi om high-end-markedet. Michelinguiden har alltid anbefalt hotell, men historisk sett gjorde vi dette mer av praktiske årsaker til våre restaurantgjester, sier internasjonal sjef for Michelinguiden, Gwendal Poullence, i et intervju til nettstedet Besöksliv.se.
– Dette har jeg stor tro på siden vi mangler en internasjonal hotellguide. Michelguiden har et svært godt system. Klarer de å lage en tiendedel så bra opplegg med hotell som de gjør med restauranter, så kan dette bli veldig bra. Å bli tildelt nøkkel i Michelinguiden neste år er allerede et internt mål hos oss, så jeg håper og tror flere av våre hotell vil få besøk, sier adm. direktør for 62 grader Nord, Mikael Forselius, til Hotellmagasinet.
På spørsmål om hvordan utdelingen av Michel-nøkkel vil foregår i praksis, svarer Poullence:
– Besøk og kontroller av hvert enkelt hotell vil foregå av erfarne inspektører, og nøkkelkonseptet vil ligne vår nåværende rangering av restauranter. Et Michelin-nøkkelhotell kommer til å bli testet og godkjennes av minst to av våre inspektører, og konklusjonen vil være basert på et system av kriterier som ikke bare handler om kvaliteten på rommet. Det handler mer om den totale opplevelsen av oppholdet, sier Poullence til nettstedet.
Ser mot luksus-markedet
Ifølge deres eget nettsted, vil følgende fem kriterier ligge til grunn ved bedømmingen:
- Et reisemål for seg selv: Hotellet bidrar til den lokale opplevelsen
- Fortreffelighet innen arkitektur og interiørdesign
- Kvalitet på service, komfort og vedlikehold
- Viktigheten av hotellansattes personlighet, og dens unike karakter
- Balanse mellom kvaliteten på opplevelsen og prisen som betales
Poullance sier i intervjuet at de kommer til å konsentrere seg om hoteller som han beskriver som «creme de la creme».
– Vi har ennå ikke bestem hvilken skala vi kommer til å bruke, men den vil ikke bli som dagens hotellstjernerangering fra 1-5. Dessuten er ikke våre kriterier det samme som det nåværende klassifiseringssystemet for hotell i Europa, som på visse områder er litt gammeldags. Vi kommer til å fokusere på hva som er meste relevant for de moderne luksus-reisende, for eksempel om det finnes en lounge på hotellet hvor en kan sitte og jobbe eller slappe av.