Amerikanere med tjukk lommebok elsker stedet. Nå har hotellet utvidelsesplaner
Turistene strømmer til Storfjord Hotel.
– 62° Nord har jobbet hardt og målrettet mot det utenlandske markedet i mange år, og det ser vi nå resultatene av. Eierne har investert mye og lagt til rette for at vi skal klare å levere det gjestene krever. Det har tatt sin tid, men jeg har hele tiden hatt stor tro på konseptet, sier hotelldirektør Benthe Langeland (55), til Hotellmagasinet.
Gode tall
Boutiquehotellet med utsikt ut over Storfjorden og Sunnmørsalpene, ligger bare en halvtime unna Ålesund, og er svært ettertraktet av blant andre amerikanske turister med penger. Hotellet som har vært i drift siden 2006 har «bare» 30 rom. Og nå i høysesongen selges romprisene her fra 4490 - 15 000 kroner natten.
I 2015 hadde hotellet, som er en del av reiselivskonsernet 62° Nord - og som eies av Flakk Gruppen - en omsetning på rundt 15 millioner. Og et belegg på rundt 23 prosent.
I dag er belegget mange gangeren høyere, og tallene for 2022 viser en omsetning på nesten 43,7 millioner med et positivt resultat på 3,3 millioner før skatt. Det er en omsetningsøkning på 15,3 millioner sammenlignet med 2021. Da gikk også hotellet med 2,5 millioner i underskudd.
Langeland har jobbet hele sitt liv innen hotell- og reiselivsbransjen, og styrer hotellet sammen med hotellsjef Karoline Granerud (33) og 35 ansatte. Den blide duoen har vært på hotellet siden 2015.
Personlig forhold til gjestene
– Det er flere utenlandske gjester enn før, og vi opplever at flere bestiller rom lang tid i forveien. Nå har vi 1-5 individuelle par i midtukene og mer i helgene gjennom hele året, det er helt nytt. De fleste kommer hit for å oppleve den spektakulære beliggenheten og vårt førsteklasses kjøkken. I tillegg er det stille og rolig her, og det setter mange stor pris. Flere ønsker også verne om privatlivet, og det får de mulighet til her, forteller Langeland.
– Det var ikke meningen jeg skulle bli værende på Storfjord Hotel så lenge da jeg kom hit, fordi jeg hadde planer om å reise på en ny jorden rundttur. Men å jobbe her og møte gjester fra alle verdenshjørner er som å være på reise hver eneste dag, skyter Granerud inn.
Hotellet har store utvidelsesplaner:
– Vi har sett på mulighetene for å utvide antall rom, bygge villa, et spa og en til restaurant. Alt er ferdig prosjektert, men vi må først se om det er lønnsomhet i dette sier adm. direktør i 62° Nord, Mikael Forselius, til Hotellmagasinet.
Mange gjester blir mange dager på Storfjord.
– Det gjør at vi får et personlig forhold til gjestene. Vi er svært opptatt av å levere kvaliteten som forventes. I tillegg har vi det veldig gøy på jobb, forteller Langeland.