Selger opplevelsespakker i titusen-kronersklassen
Sunnmøre er pop blant utenlandske turister.
– Hotellene begynner å fylles opp for juni, juli og august - og vi har ikke opplevd så stor etterspørsel tidligere. Vi ligger på et høyt prisnivå, men det vi tilbyr er også femstjerners service og infrastruktur. Norske reiselivsprodukter fortjener gode priser, men det må leveres. En kan ikke kødde med produktet, da mister en troverdighet, sier Jan Sverre Sivertsen til Hotellmagasinet.
Kjøpt opp opplevelsesaktører
51-åringen fra Kristiansund er ansvarlig for opplevelsesutvikling i Flakk Gruppen og 62° Nord som eies av Flakk-familien. Selskapet består i dag av hotellene Hotel Union Øye, Storfjord Hotel, Hotel Brosundet og Eiernes Gjestehus.
I tillegg har selskapet, som styres av tidligere Britannia-direktør Mikael Forselius, kjøpt opp opplevelsesaktøren Fjord Nature som nå fusjoneres inn i selskapet, samt blitt hovedeier i Basecamp Explorer Spitsbergen.
Opplevelsepakkene selskapet tilbyr hotellgjestene koster mellom 70 000 – 80 000 kroner for en uke. Alt inkludert. Her kan en velge mellom tre kategorier: Skiopplevelser med guide, selvguiding med luksusbilen Prosche Taycan Cross Turismo og sykkelopplevelser. Men det tilbys også småturer til fjells og med kajakk til en langt rimeligere penge.
Selskapet har også tre båter som de leier ut som private charter for eksklusive grupper og familier som frakter skuelystne ut til kjente severdigheter som blant andre Geirangerfjorden.
– Vi henvender oss til high-end-markedet, og folk er villige til å betale for det. Vi testet ut produktene i fjor, og nå selger det veldig bra. 95 prosent av kjøperne er utenlandske turister, og mange amerikanere. Men det er også kjøpesterke nordmenn som ønsker disse opplevelsene.
Tilbyr fremtidens reiseliv
Sivertsen, som har jobbet 25 år innen reiseliv, mener opplevelsespakkene gjør at gjestene kommer tettere på naturen, og på den måten blir glad i naturen. Kombinasjonen av fantastiske inntrykk og formidling av kunnskap gir resultater, sier han.
– Vi bygger ikke hotell, men skaper destinasjoner. Hotellene vi har er i seg selv verdt et besøk, men noe må skje i løpet av oppholdet. Har vi noe å tilby blir gjestene gjerne litt lenger, og derfor ønsker vi å bygge opp aktivtetsdelen på egenhånd: Da har vi kontroll på kvaliteten som blir levert, får tettere forhold til gjestene og servicen blir så personlig som mulig. Turene skal starte fra hvert hotell. Og totalopplevelsen er avgjørende.
Han understreker at produktene de tilbyr ikke fortjener «gjennomreise-turismen».
– Vi tilbyr det vi mener er framtidens reiseliv. Vi ønsker at folk skal komme til oss og bli lenger. Det er ikke bare viktig for gjestenes totale opplevelse, men det har også et miljøaspekt.
– Norge har alle muligheter til å ta en større posisjon innen reiseliv, men vi må forvalte råvarene riktig, og ta riktig pris for hvert enkelt produkt og passe på at vi ikke blir styrt av kommersielle krefter utenfra – men selv ta styringen.
Administrerende direktør i 62° Nord, Mikael Forselius, sier til Hotellmagasinet at selskapet har store vekstambisjoner.
– Vi rigger nå administrasjonen for flere hoteller og produkter. Det er mye spennende i vente, sier han.