Starter jakt på stjålne interiørskatter
Flere av kjedens særegne interiørgjenstander har forsvunnet fra hotellene i løpet av årene. Nå håper BWH å få hjelp fra publikum til å spore opp de savnede gjenstandene.
Som en gulrot lover BWH Hotels et gratis hotellopphold til alle som gir tips som fører til at gjenstandene kommer til rette.
– Alle hotellene våre er så forskjellige – fra Stora Hotellet i Umeå til Ole Bull i Bergen – og hvert sted har sin egen sjel. Gjestene ser ut til å være enige, kanskje litt for mye til tider, med tanke på alle dingsene som har forsvunnet gjennom årene. Men nå vil vi ha tilbake skattene våre for å gjenopprette den spesielle atmosfæren på hotellene våre. Det trenger vi hjelp til. Vi venter med åpne armer, og en hotellkupong på overnatting, uten spørsmål, sier Aasta Johannessen, markedssjef i Norge for BWH Hotels.
Skipsklokken
En av de tapte gjenstandene er skipsklokken fra Lægreid Hotell i Sogndal. Klokken, som i mer enn 30 år hang i resepsjonen, har forsvunnet. Tidligere fungerte klokken som ringeklokke for å tilkalle personalet.
– Skipsklokken er en del av hotellets sjel. Mange gjester spør etter den når de besøker oss. Vi håper virkelig at den kan finne veien hjem igjen, sier Alvin Lægreid, hotelleier på Lægreid Hotell, som er en del av BWH Hotels.
Ifølge Lægreid har klokken en spesiell verdi for hotellet, selv om den økonomiske verdien er mindre.
– Den økonomiske verdien er kanskje ikke stor, men for oss er den uerstattelig. Klokken er et symbol på familiearven og historien til hotellet. Den minner oss om bestemor, sier Alvin Lægreid.
Klokken, en messingklokke med en diameter på 15-20 cm, ble kjøpt av Lægreids bestemor på en auksjon. Hotellet har vært i familiens eie siden det startet som pensjonat i 1919. I dag drives hotellet av Alvin Lægreid, og familien har vært sentrale i utviklingen av hotellet gjennom generasjoner.
Amnesti
For å tipse, kan man sende inn informasjon via et skjema på hotellkjedenes nettsted. Hotellene lover å ta imot gjenstandene med åpne armer og uten å stille spørsmål om hvordan de endte opp på avveie. Kanskje kan det til og med dukke opp noen morsomme historier underveis.
– Hvis du vet noe om skipsklokken, eller har sett den, håper vi at du tar kontakt. Det blir ingen etterspill – vi er bare glade for å få den hjem. Vi er takknemlige for all hjelp vi kan få, avslutter Alvin Lægreid.
For BWH Hotels er dette en mulighet til å trekke frem det unike ved hvert hotell og styrke hotellkjedenes felles identitet.