Slik ble Lillehammers eneste boutiquehotell en suksess
Grundig kartlegging og rollespill har gitt resultater.
– 2022 ble en innkjøringsperiode for hotellet, men nå merker vi effekten av valgene vi har gjort. Det går bedre enn forventet og jeg er overrasket over hvor stor økning vi opplever, sier Hanna Stenberg til Hotellmagasinet.
Den 47 år gamle trønderen har titulert seg som møllemester på Aksjemøllen i OL-byen. Hotellet eies av Oslo Finans, men driftes av Classic Norway Hotels.
Justerte romprisen
Tidligere Mølla Hotell ble totalrenovert i 2021. Hotellet har 58 rom fordelt på 10 etasjer - i tillegg et møterom med plass til 60 personer. Og på toppen ruver Toppen Skybar med fantastisk utsikt.
Mye arbeid ble gjennomført før valget falt på å starte Lillehammers eneste boutiquehotell.
– Det er mange kreative personer som fortjener en stor takk for at vi er her vi er i dag, sier møllemesteren.
For å komme fram til det riktige konseptet ble det blant annet gjennomført rollespill. Og de gikk grundig til verks: Alder, bosted, yrke og andre preferanser ble satt sammen for å komme fram til det perfekte resultat. Inspirasjon ble hentet fra hotellet Steam i Sverige, Britannia Hotel i Trondheim og Amerikalinjen i Oslo.
– Da vi etter hvert fikk satt dette sammen var vi samstemte om konseptet og veien videre. Vi er veldig fornøyde med resultatet, men et boutiquehotell forplikter; vi må hele tiden utvikle oss og overraske gjestene for at de skal komme tilbake. Vi brukte også mye tid på å kartlegge konkurrentene i byen og finne riktig pris. Prisen har vi justert noe ned underveis, og føler nå at vi har truffet riktig, forteller Stenberg.
Viktig for omsetningen
Hun kom til Lillehammer i 1996 for å studere reiseliv på høgskolen. En deltidsjobb ved siden av studiene på restauranten til First Hotel Breiseth utviklet seg etter hvert til å bli hennes første fulltidsjobb.
Der hadde hun ulike roller fram til hun takket av som hotelldirektør i 2021.
Aksjemøllen har 23 ansatte fordelt på 12 årsverk. Under renoveringen ble møllemesterens kontor ofret til å bygge hotellets eneste juniorsuite som visstnok skal være utrolig populær.
Toppen Skybar er viktig for trafikken til hotellet.
– Det var viktig å utvikle en bar som passet inn i konseptet, og den bidrar godt til omsetningen, sier Hanna Stenberg.