Slik klarer hotellet å levere frokost i norgestoppen
Og snart åpner hotellet ny restaurant med smak av Italia.
Kampen om landets beste hotellfrokost, Twinings best Breakfast, er populær årlig konkurranse i bransjen. Scandic Nidelven i Trondheim har vunnet hele 14 ganger. I fjor ble Thon Hotel Rosenkrantz Oslo nummer tre nasjonalt – men ble kåret til Oslos beste. Og hotellet har vært i toppen i mange år.
Hotelldirektør Alexander Bergh (40) innrømmer at frokost er et satsingsområde.
– Det har aldri vært et mål å vinne konkurransen, men vi ønsker å markere oss. Mange velger vårt hotell på grunn av den fantastiske frokosten. Gjestene forventer en bedre og oppgradert frokost – og det får de. En god frokostopplevelse setter tonen for resten av dagen, sier Bergh til Hotellmagasinet.
Svært populært frokoststed
Oslo-karen har vært direktør på hotellet siden september i fjor, og har lommene fulle av erfaring: Hotellskole i Sveits, jobb i Tanzania, USA og Portugal og flere år som driftsdirektør på Hotel Bristol for å nevne noe. De siste 14 årene har han vært en del av Thon Hotels og stortrives med det.
Det er ikke bare hotellgjester som setter pris på frokosten: Hit kommer også mannen i gata for å spise byens beste til 345 kroner.
Her er ferske bakevarer, hjemmelagde smoothies og ferskpresset appelsinjuice er også en selvfølge!
– Vi har et begrenset antall plasser for de som ikke er hotellgjester, men interessen er stor og vi opplever at flere bestiller bord i forkant for å sikre seg plasser, sier han.
– Hva er suksessoppskriften for å levere på et jevnt høyt nivå over tid, Bergh?
– Først må vi sørge for å ha en god organisering både på kjøkken og i restaurant, slik at frokostservicen går jevnt og effektivt. Våre ansatte er proffe på logistikk og effektivitet. Samtidig skal service-aspektet hele tiden opprettholdes. Her er våre ansatte helt eksepsjonelle. Våre gjester kommenterer ofte hvor genuint glade våre ansatte ser ut til å ha det. Vi har et godt arbeidsmiljø hvor hver enkelt får blomstre og være seg selv. Vi har en god lagånd hvor vi støtter og hjelper hverandre. Glade ansatte medfører alltid fornøyde gjester.
Mye hjemmelaget
Han fortsetter:
– Vi må levere god kvalitet på alt vi serverer. Hotellfrokoster skal være noe utenom det vanlige og er mange av våre gjesters høydepunkt under oppholdet. Vi sørger selvsagt for å ha de klassiske frokostrettene på plass, slik som hjemmelaget eggerøre, sprøstekt bacon, røkelaks, bønner og sauterte grønnsaker. Samtidig har våre dyktige kokker spillerom til å være kreative og utnytte sesongbaserte og tilgjengelige råvarer. På denne måten sørger vi for at frokosttilbudet er i konstant utvikling, samtidig som at vi får et redusert matsvinn.
– Vi ønsker dessuten å fremme et bærekraftig kosthold og samarbeider derfor med noen utvalgte nærliggende gårder som leverer økologiske råvarer og produkter av ypperste kvalitet, alt fra pølser og skinker til hjemmelaget leverpostei og syltetøy.
– Vi forsøker alltid å gi gjesten det lille ekstra, om det måtte være hjemlaget kakao til barna, fersk produsert honning fra et av byens tak eller nystekte pannekaker via vårt åpne kjøkken. Det handler om å overgå forventningene.
Åpner ny restaurant
Hotellet har 151 rom, konferansesenter rundt hjørnet og restaurant med kapasitet til 120 personer. Til høsten åpner de ny restaurant på hotellet under nytt navn med italiensk konsept som bygger på tradisjoner og matkultur fra Nord-Italia.
– Vi skal dyrke rene gode smaker, og har jobbet en stund med konseptet og har stor tro på at dette skal lykkes. Her vil det blant annet bli hjemmelaget pasta og mye mer, sier Alexander Bergh.