Nå vil alle ha denne drinken
Salget av Disaronno har doblet seg siste året.
Trenddrinken Amaretto sour og TikTok får mye av æren. Den internasjonale Amarettodagen har lenge blitt feiret verden over i midten av april. Disaronno er den orginale amarettoen som ofte brukes i Amaretto sour, en drink som virkelig har tatt utelivet med storm siste året, heter det i en pressemelding fra Anora.
LES OGSÅ: Bygger restaurant 110 meter over bakken
– Mens salget av Disaronno har økt med hele 99 prosent på Vinmonopolet sammenlignet med fjoråret, har det også vært en økning i salget av likøren til hotell- og restaurantbransjen på hele 44 prosent. Noe av grunnen er nok at Amaretto sour har blitt observert hyppig i sosiale medier og trender på TikTok under #drinktok, forteller Rikke Berntsen, Brand Manager i Anora.
Videoene på TikTok har flere hundre tusen visninger, og tusenvis av lagringer. Flere store norske influencere har slengt seg på trenden hvor de lager en tvist av den velkjente drinken.
LES OGSÅ: Enorm interesse for direktørjobb
Disaronno Amaretto er en italiensk Amaretto med orginaloppskrift fra 1525. Likøren er laget av en kombinasjon av aprikoskjerner, brent sukker og en hemmelig blanding av urter og krydder. Den har en unik, søt, nøttete smak som gjør at den egner seg like godt til avec, cocktails eller til bakverk. Og siden den lages på aprikoskjerner og ikke mandler, kan den også nytes av nøtteallergikere.