Endelig er det åpent
I mange år var det hovedstadens viktigste bygg for å realisere drømmene om en bedre fremtid. Nå har Amerikalinjen endelig gjenoppstått som hovedstadens mest skinnende hotellperle. Nye reisedrømmer skal oppfylles.
Det var en tydelig stolt hotelldirektør, Wilhelm Hartwig, som i dag tidlig ønsket presse og samarbeidspartnere velkommen til sin nye arbeidsplass. Skjønt helt ny er at absolutt ikke, for arbeidet med å reformere det 100 år gamle bygget til et moderne boutique-hotell, har pågått lenge.
– Har behandlet det med respekt
Og nettopp historien var Hartwig opptatt av i sin velkomsttale.
– Det var til dette sagnomsuste bygningen nordmenn kom for å gjøre planer om til realiserte drømmer. I mange år har det ligget i dvale, men jeg føler vi har vekket det til live på en respektfull og interessant måte, sa Hartwig.
Det var også byantikvar Janne Wilberg helt enig i, og hun ga hotelldirektøren og hans team mye ros for å ha behandlet historien med respekt. Wilberg fikk for øvrig æren av å ringe i skipsklokka for å markere åpningen, et mer passende grep enn å klippe snor.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Spennende detaljer
Pressen fikk en rundtur i hotellet, og fikk blant annet se baren Pier 42, jazzklubben Gustav, restauranten Atlas, treningsrommet i kjelleren, før et av de 122 delikate rommene ble åpnet.
NB: Saken fortsetter under bildene.
Overalt på vegger og gulv er det små, morsomme detaljer og interessante kunstverk å få øye på. Hele kunstsamlingen er for øvrig kuratert av velkjente Sune Nordgren.
Det er i det hele tatt så mye spennende å se på i fellesområdene at det er umulig å beskrive, men vi lover å komme tilbake med en utførlig test av Amerikalinjen ved en senere anledning.
– En gavepakke
Vi lar heller Hartwig fortelle litt om hva gjestene kan få oppleve på hotellet.
– Det har vært et utømmelig materiale å jobbe med dette, for bygget har en enormt potent historie. I stedet for å lage et museum med utstilte båter, skal menneskene som jobber her og konseptene våre være levende historiefortellere. Våre ansatte skal få forvalte og fortelle historiene på en engasjerende måte.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Et av målene er å være et progressivt og moderne hotell- og restauranthus. Og siden eier Petter A. Stordalen ikke var til stede, tok Hartwig i bruk ord av en viss størrelse på egen hånd.
– Vi skal være en gavepakke av et hus for menneskene som besøker oss, sa en stolt hotelldirektør.