I 1985 var det 4323 rom i Oslo. I 2022 15075: – Det vil komme ny kapasitet i årene som kommer
Internasjonale aktører vil inn på det norske markedet.
Sandefjord-karen Anders Vatne er et kjent fjes i hotellbransjen, og har drevet med hotell siden han var tenåring. I 2012 startet han og Geir Lundkvist næringsmegler- og hotellrådgiverselskapet Hotelia i Oslo.
58-åringen er godt informert og har god oversikt over det norske hotellmarkedet.
Normal prisutvikling
Han jobber svært tett med eiendomsselskaper.
– Vi har lagt bak oss et fantastisk sterkt 2022, og jeg har stor tro på 2023. Verden går fremover, og Norge har et unikt reiselivsprodukt. Det er umulig å gi noe svar om det blir en større økning – men det er ikke noe som tilsier at vi skal få mindre kjøpekraft i årene som kommer. Dessuten ser vi en endring i folks vaner; mange prioriterer reise og opplevelser framfor materielle ting. Romprisene har fått et skikkelig løft, og jeg tror den vil holde seg, men at vi vil se en normal prisutvikling i tiden som kommer, sier Vatne til Hotellmagasinet.
LES OGSÅ: Slik er Helene Hallre sin ledelsesfilosofi
I en oversikt fra hotellrådgiver Peter Wiederstrøm, som har analysert tallene fra 1.januar til 12.mars i år og sammenlignet dem med tilsvarende periode i 2020, viser at romprisene i de fem største norske byene økt med godt over 20 prosent. Oslo har den største økningen med 27,5 prosent. Bildet under viser at de nordiske hovedstedene i perioden 1.1-28.2 i år har lavere RevPAR enn før pandemien, mens Oslo ikke har det.
Anders Vatne har utdannelse fra Norsk hotellhøgskole i Stavanger og senere siviløkonom-studier.
– Feriemarkedet har vokst mye, og jeg tror veksten vil fortsette. I Oslo vil det komme flere hotell-konsepter som tilbyr rimeligere overnattinger, da tenker jeg hoteller på trestjerners-nivå. Jeg har også tro på at det vil dukke opp noe i high-end-skalaen. The Thief bidro til å løfte Oslo-markedet noe da det kom. Og i Trondheim har Britannia Hotel gjort en fenomenal jobb. Men vi har mer å gå på sammenligner vi oss med det internasjonale markedet.
Kommer ny hotellkapasitet
I 1985 var det 4323 rom i Oslo, i 2000 var det økt til 7739 rom. I 2022 15075. Det er en økning på 249 prosent. Tallene viser at Oslo hadde 5 341 000 gjesteovernattinger i 2019 mot 1 596 000 gjestedøgn i 1985.
– Verden har gått fremover, det samme har hotellutbyggingen. Hadde du spurt meg for 20 år siden om jeg trodde vi ville ha den kapasiteten vi har i dag ville jeg ristet på hodet. Men vi ser at det er et marked. Og det er svært gledelig.
LES OGSÅ: Jakob har gått gradene i Nordic Choice Hotels
– Mange hotellplaner ble lagt på is i 2021, men er nå under bearbeidelse. Det vil komme ny hotellkapasitet i årene som kommer. Vi snakker ofte med internasjonale aktører, og flere har et ønske om å starte opp i Norge, men som kjent er ikke den norske leiemodellen den foretrukne blant de internasjonale kjedene - og derfor har de partnere som de kan samarbeide med, forteller Vatne.
Han har følgende innspill til hotelleiere:
– Når leiekontrakter skal reforhandles er det viktig at hotelleiere tar en grundig gjennomgang: Hvordan ser markedet ut? Hvem er målgruppen? Og ut ifra dette legge en ny strategi som ofte innebærer nytt konsept og varemerke.