Stordalen varsler store endringer i 2024
Strawberry ligger ikke på latsiden.
Det har skjedd mye i hotellselskapet i året som har gått, ikke bare i form av nyinvesteringer, åpning av nye hoteller og oppgraderinger - men også samarbeidet med flyselskapet Norwegian og det Petter A. Stordalen omtaler som tidenes lojalitetsprogram.
I et intervju med adm. direktør i NHO, Ole Erik Almlid, i podkasten «Ole Eriks» rett før jul, forteller en åpenhjertig Stordalen om pandemien og tiden etter.
Over 170 nasjonaliteter
– Alle folkene som ville tilbake er tilbake igjen. Vi er i dag over 18.000 ansatte. Operasjonelt og finansielt er vi sterkere enn vi var før pandemien. Vi brukte krisen også til å forbedre oss til å lage et annet og nytt hotellselskap. Det var brutalt - men det lærte meg også en sentral ting: Det er mennesker som bygger selskaper, det er mennesker som tar en gjennom kriser.
På spørsmål fra Almlid om hvorfor Stordalen er så opptatt av å ta inn folk som ikke får jobb andre steder - svarer han:
– De fleste tingene vi har gjort i Strawberry og alle hotellene våre, er forankret i historier. Det viktigste er den genuine troen på at mangfold også er bra for bedriftene. Vi gjør ikke dette for å være snille. Vi tror vi får bedre resultater av det. Vi har over 170 nasjonaliteter, sier han, og kommer inn på Sommerro.
– I dag er det stort sett grekere i baren - men dette er den verden vi nå lever i. Mangfold er viktig for oss, det beriker hele bedriften. Det gir oss økt topplinje og bunnlinje. Og det viser også nye analyser og forskning som er gjort på området.
Suksessen på Frogner
I et intervju med Dagens Næringsliv nylig, snakker Stordalen om investeringer - men er også innom teamet hotell, og beskriver Sommerro, som åpnet høsten 2022 og som skal ha kostet 2,5 milliarder kroner, som en «gigasuksess». Ifølge avisen er familiens bruttoverdier anslått til rundt 35 milliarder kroner.
Hotellmagasinet har det siste året omtalt luksushotellet på Frogner i Oslo en rekke ganger.
Se bare:
I mars ble det klart at hotelldirektør Jarle Moen sa opp jobben for å bli daglig leder og partner i Cityplan. Konserndirektør Torgeir Silseth mottok en rekke søknader på den ledige jobben, også internasjonalt - men det tok ikke lang tid før André Julseth ble offentliggjort som Moens arvtaker.
Vis av vis Sommerro, ligger villaen Inkognito, som åpnet våren. Hotellmagasinet omtalte bygget som Norges råeste villa. Selv om døgnprisen er godt over 100.000 kroner, ble den en umiddelbar suksess.
I sommer uttalte Torgeir Silseths datter, Karoline, som jobber som hotellsjef på Sommerro, at hun var mektig imponert over Oslos storstue og de ansatte ved hotellet.
Forsiktige optimister
Men tilbake til Petter A. Stordalen. I mai byttet selskapet navn fra Nordic Choice Hotels til Strawberry. intervjuet med DN sier han at navnebyttet er starten på en enorm fornyelse.
Det er flere ting som nå står for tur, men han vil ikke gå i detalj vedrørende spørsmålet knyttet til «rebranding» av flere hoteller.
– Det eneste som er helt sikkert, er at det vil skje store endringer allerede i 2024. Det vi ikke har bestemt oss for, er når eller i hvilket omfang. Vi er forsiktige optimister for 2024, og vi klyper oss i armen fordi aktiviteten holder seg. Men vi ser litt mindre «spending» per person. Folk får kanskje to bonger på julebordet i stedet for tre. Men folk ser verdien av å møtes, sier Stordalen i intervjuet.