«Årets Servicehelter 2024»
De Historiske hedret sine egne medlemmer og ansatte på sitt årlige Høstmøte. En av de gjeveste prisene ble delt på to verdige vinnere.
Under sitt årlige Høstmøte, som i år ble arrangert på Hurdalsjøen Hotel & Spa, feiret De Historiske Hotel & Spisesteder «fremragende innsats innen service og vertskap» skriver de i en pressemelding.
Prisene, som inkluderer utmerkelsen «Årets Servicehelt» og kåringen av de høyest rangerte hotellene og spisestedene, løfter frem aktører som virkelig representerer «noe av det beste Norge har å by på» i norsk reiseliv, heter det i pressemeldingen.
Årets beste hoteller og spisesteder
Blant hotellene var det Walaker Hotell i Solvorn som gikk helt til topps med en imponerendescore på 94 prosent. Hotellet, som er Norges eldste og ligger idyllisk til ved Lustrafjorden, leverte en gjesteopplevelse i særklasse, heter det i begrunnelsen fra De Historiske.
Hotel Union Øye på Sunnmøre, tok andreplassen med en score på 93 prosent, mens Hotel Union Geiranger i verdensarvområdet Geirangerfjorden sikret tredjeplassen med 92 prosent.
Kviknes Hotel oppnådde den solide 4. plassen. Nylig gikk dette hotellet også til topps internasjonalt som «Best Historic Resort Worldwide» under årets Historic Hotels Worldwide Awards of Excellence 2024.
Blant spisestedene var det Statholdergaarden i Oslo som toppet listen med 93 prosent. Huset i Longyearbyen, kjent for sin bruk av arktiske råvarer i unike retter, sikret andreplassen med 91 prosent, mens nykommeren Vaaghals i Oslo oppnådde tredjeplassen med 90 prosent.
Prestasjonene er spesielt imponerende med tanke på at evalueringene omfatter nærmere 700kvalitetskriterier som tar for seg alt fra gjesteopplevelser til bærekraft og lokal forankring. Å oppnå slike resultater krever enestående dedikasjon og gjennomføringsevne fra hele laget, skriver De Historiske.
Prisen for Årets Servicehelter 2024
Prisen "Årets Servicehelt" hedrer enkeltpersoner som utmerker seg med sitt eksepsjonelle vertskap. I år gikk prisen til Anne Lise Herbjørnsdatter fra Straand Hotel i Vrådal og Narisa Suksai fra Fløirestauranten i Bergen.
Juryen sier følgende om vinneren fra Straand Hotel: «Som 70-åring ble Anne Lise headhuntet til Straand Hotel, der hun umiddelbart satte sitt preg på gjestfriheten. Hun er kjent for sin genuine tilstedeværelse og evne til å skape uforglemmelige opplevelser for gjestene. Hun kombinerer historiefortelling og en smittende arbeidsglede med et personlig engasjement som har gjort henne til en uvurderlig ressurs for Straand Hotel. Hun er et enestående bevis på at hun som 75 åring kan gi andre inspirasjon om man ønsker å bidra i hotellyrket i voksen alder.»
– At Anne Lise mottar denne prisen for 2024, er en anerkjennelse av hennes enestående innsats og en påminnelse om hva ekte vertskap betyr, sier Katrine Straand, hotellsjef ved Straand Hotel.
Vinneren fra Fløirestauranten fikk også masser av rosende ord: «Narisa Suksai har imponert juryen med sin personlige varme og profesjonelle service. Hennes genuine stolthet for både Fløirestauranten og Fløyen kommer tydelig frem i hvordan hun møter gjestene. Med sin entusiasme og evne til å formidle skaper hun en innbydende atmosfære der gjestene føler seg sett og ivaretatt, samtidig som hun deler spennende visjoner for restaurantens fremtid.»
– Vi er veldig stolte av utmerkelsen til Narisa som Årets Servicehelt, sier Anita Nybø,administrerende direktør ved Fløyen. – Vår ambisjon er å hver dag overraske, og skape unike og minnerike opplevelser for våre gjester, her er Narisa en foregangsfigur.
De Historiske er en sammenslutning av 70 unike hoteller og 26 spisesteder spredt over hele Norge. Gjennom sitt kvalitetsmerke «forplikter de seg til å levere enestående gjesteopplevelser som gjenspeiler norsk kultur, historie og tradisjon», i De Historiskes egne ord.