SJEKK INN:
– Vet aldri hva som vil skje i løpet av dagen
På Hotell Jæren har Mette Vigre varierte dager. Mange gode dager og noen med litt tristere innhold.
1. Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?
– En normal dag for meg starter med å ta en kjapp runde gjennom alle lokalene våre. Jeg sjekker at alt er ryddig og fint, at det er bakgrunnsmusikk på og at alle telysene er tent, sier Mette Vigre.
Videre stikker hun innom kjøkkenet og sjekker at informasjonen de har på antall og klokkeslett er riktig. Hun tar også gjerne en kopp kaffe ved kjøkkenbenken med dem som jobber der.
– Utover dagen går det mye i å sende ut tilbud på konferanser eller overnatting, fakturering, regnskapsarbeid og samtaler med de ansatte, sier hun.
Hvis kalenderen ikke er full av møter, går hun innom frokostsalen og rydder tallerkener og hjelper til med dekking av bord. Eller hun rydder konferanselokalene mens gjestene spiser lunsj.
– Jeg har et veldig variert arbeidsinnhold, sier hun.
2. Hva liker du best med å jobbe på hotell?
– Det beste med å jobbe på et hotell er folkene, både ansatte og gjester. Folk gir meg energi, og her er det mange ulike personligheter som kommer inn dørene.
3. Hva er det beste med «ditt» hotell?
– Det beste med vårt hotell er at det er frittstående og ikke tilknyttet en kjede. Det gjør at vi er personlige og ærekjære til både gjester og til kollegaer, forteller Vigre.
De strekker seg langt for at gjestene skal føle seg hjemme.
– Vi lar også de ansatte kjenne på at hotellet er vårt, legger hun til.
De har i tillegg engasjerte og lokale eiere som Vigre forteller at både er og har vært villige til å satse og investere.
4. Hva gjør du for at gjestene skal føle
seg velkommen?
– Vår visjon er «Velkommen Heim», og den skal fungere i alle ledd. Alle som kommer inn gjennom våre dører skal få samme ro og den gode følelsen man får når man kommer hjem. Særlig stamgjestene som bor her uke etter uke sier Vigre.
Dette har de gjort ved bruk av rolige, duse jordfarger på interiør og vegger, gode milde lukter, behagelig lyssetting og passende bakgrunnsmusikk.
– Vi jobber med å plukke ansatte som klarer å gi denne følelsen til gjestene. Dette gjør vi for eksempel ved å snakke til gjestene, være oppmerksomme og huske navn, sier hun.
5. Hva er det mest spesielle du har opplevd i jobben?
– På et hotell er det mange skjebner, og vi havner oppi situasjoner som vi nok gjerne skulle vært foruten. Det mest spesielle, og det som sitter sterkest igjen i kroppen, er nok å oppleve et selvmord på en av våre gjester, sier Vigre.
6. Hva er drømmejobben din?
– Akkurat nå har jeg virkelig drømmejobben min. Vi har vært så heldige å få vært med på både totalrenovering av hotellet vårt, og vi har fordoblet romkapasiteten ved å bygge et helt nytt bygg med 43 nye hotellrom, sier Vigre.
Hun forteller at de er en sammensveiset gjeng som har jobbet der fra dag en, og at alle bidrar sterkt på hver sin måte og liker vekst og utvikling.
7. Hva er det beste med å være hotelldirektør?
– Det beste er at ingen dager er like. Du vet aldri hva som vil skje i løpet av arbeidsdagen, og du får jobbe med mange fantastiske kollegaer, sier Vigre.