Arctic Sensation ønsker å bygge et spektakulært hotell med utsikt mot havet og som går i ett med naturen på Sør-Kalvøya.

Arctic Sensations ambisiøse planer:

Har troen på at drømmen realiseres i 2025

På Sør-Kalvøya jobbes det med ambisiøse planer om et luksushotell og en ny turistsatsing for kommunen. – Vi har jobbet med dette i mange år nå og er like ved målstreken.

Publisert Sist oppdatert
Håper å realisere drømmen i 2025: Reidun Nilsen har jobbet i mange år med Arctic Sensation-planene.

Reidun Nilsen eier 50 prosent av Arctic Sensation AS. Den andre halvparten eies av eiendomsutvikler Ole Kristian Mortensen.

Nilsen er et kjent navn i reiselivsnæringen. Hennes første hotellprosjekt var å bygge opp Lyngen Experience, som hun siden har solgt. I flere år har Nilsen og Mortensen jobbet med drømmen Arctic Sensation i Buvika på Sør-Kalvøya.

– Vi har jobbet med dette i mange år nå, og er like ved målstreken, sier Nilsen til Hotellmagasinet.

Hun lanserer ikke byggestart helt ennå, men tror drømmen kan virkeliggjøres i løpet av året.

– Ting tar likevel noe mer tid, da det skal opp i KOBY og kommunestyret helt til slutt. Det blir nok ikke før etter sommerferien, men vi får se.

– Så jeg har troen på at drømmen realiseres i 2025, sier Reidun Nilsen.

Arctic Sensation at hotellet skal bestå av fem ulike bygninger, som bygges på påler for å gi bedre utsyn fra fylkesveien.

Ambisiøse drømmer

Og drømmen er et prosjekt i Buvika på Sør-Kalvøya, seks mil unna Tromsø sentrum.

Arctic Sensation-prosjektet inkluderer et hotell med 40 rom, en egen spaavdeling, restaurant og konferansesenter.

Tegningene viser et hotell som skal sømløst bli en del av den eksisterende naturen i området. I prosjektbeskrivelsen viser Arctic Sensation at hotellet skal bestå av fem ulike bygninger, som bygges på påler for å gi bedre utsyn fra fylkesveien.

Alle hotellrommene skal vendes ut mot havet og skal gi en følelse av å være alene med naturlandskapet.

Prosjektdokumentene er utarbeidet av Tord Kvien i Niels Torp Arkitekter. Der tar de også for seg hvordan utbyggingen kan realiseres uten å gå på bekostning av plantene og dyrelivet på Kalvøya.

– Deler av utfyllingen plasseres som en oppbygget liten forhøyning i sjøen, rett over høyvannsnivå, skriver Tord Kvien i prosjektbeskrivelsen.

– Det tenkes at en lagdeling i denne overgangssonen mot vannet vil gi biotoper som spiller sammen med naturlig kystvegetasjon på stedet, og kan beplantes med lokale vekster her i foredlet sammenstillinger. Forhøyningen i sjøen tenkes å ha et dunvær for ærfugl.

I tillegg er målet å dyrke mat ved hotellet, som senere skal brukes i restauranten.

– Naturen og vekstforhold i Buvik er generøs i nordnorsk sammenheng og dette fremheves i hotellet. Terrenget rundt hotellet benyttes til matdyrking av tradisjonelle nyttevekster som går inn i kjøkkendriften her.

Man skal kunne oppholde seg i uteområder under bygget som er hevet fra bakken.

Også for de lokale

Reidun Nilsen er en av to bak Arctic Sensation-prosjektet. Hun lar seg inspirere av blant andre Farris Bad, som trekker folk på helgeturer og til spaopplevelser.

Området ligger også i et vinterbeitedistrikt, men Reidun Nilsen forsikrer om at de har vært i dialog med reindriften fra en tidlig fase av prosjektet.

Arctic Sensation ser også for seg at sommersesongen på hotellet kan nytes av de lokale.

– Det skal være et høykvalitetshotell. Vi skal blant annet ha en ordentlig spa-avdeling, sier Nilsen til Nordlys.

– Det er et tilbud vi ikke har i dag her oppe. Vi ser hvordan folk reiser på helgetur til Farris Bad eller andre spaopplevelser.

– Vintermarkedet er bankers. Så tenker vi at sommermarkedet kan være en periode der også lokale kan benytte hotellet.

– Behov for flere hoteller

Turistene strømmer til Tromsø og kapasiteten er tidvis sprengt. En rekke nye hotellprosjekter er i gang og nærmer seg ferdig i selve byen. Men Nilsen er sikker på at det er et marked også for Sør-Kalvøya.

– Det er skrikende behov for flere hoteller, sier hun til Nordlys.

– Og mange ønsker seg ut av selve byen. Dette blir et hotell for alle som ønsker å betale litt mer for høy kvalitet og prisene vil også variere fra sesong til sesong.

Det omfattende prosjektet til Arctic Sensation ser slik ut på tegningene.
Powered by Labrador CMS