– Vi har en stor jobb med å posisjonere oss i det internasjonale markedet
Disse planene har den nye direktøren for Britannia Hotel.
1.mars startet den erfarne trønderen Arild Sjødin som direktør ved Trondheims eneste luksushotell.
– Vi har mål om å være blant de beste hotellene i Norden. Vi er byens storstue. En destinasjon i seg selv, sier Sjødin til Hotellmagasinet.
Den blide trønderen er utdannet ved hotellhøgskolen, og har en MBA fra Frankrike. I tillegg lommene fulle av erfaring med blant annet 23 år i utlandet fra luksushotell-segmentet.
Sterkere posisjonering
Her kommer en liten smakebit: Drøye fem år i Riga, bygget opp et femstjerners hotell i tyske Rügen, og mange år i Kempinski-systemet hvor han blant annet var direktør ved luksushotellet Emirates Palace i Abu Dhabi.
– Jeg reiste ut i 1998 etter noen år i Rica-kjeden og direktør-jobber på Lillehammer og Mo i Rana. Planen var å være utenlands i et par år. Det har vært en fantastisk reise, men jeg har alltid savnet Norge. Jeg er kommet til Trondheim for å bli – dette er ikke et kortvarig stunt fra min side, sier den sindige trønderen.
Men tilbake til Trondheim. Etter et halvt år i direktørstolen har Arild rukket å observere og tenke ut nye strategier.
– Blir det store endringer på Britannia, Arild?
– Først vil jeg si at jeg har stor respekt for det som er gjort, for det er gjort mye fantastisk. Jeg har brukt mye tid med teamet som er her og blitt kjent med produktet og destinasjonen. Skal en legge nye planer må en vite hva man har. Vi skal spisse litt, videreutvikle det som er etablert - men ikke gå på kompromiss med opplevelser og service. Men heller tenke mer kommersielt. Vi har en stor jobb med å posisjonere oss i det internasjonale markedet.
Stolte av Britannia Hotel
Britannia Hotel er en del av The Leading Hotels of the World, og Sjødin beskriver det som en viktig kanal og et kvalitetsstempel.
I motsetning til enkelte norske byer, har Trondheim slitt med stor andel utenlandsk turisme. Men det er flere ting på gang nå, ikke minst satsingen på matfestival og kultur. Vis a vis hotellet bygges Nye Hjorten teater og museum. Og det er mer på gang.
Luksushotellet har 224 rom, seks barer og restauranter fordelt over 20.000 m2. I tillegg en fasjonabel spa- og velværeavdeling.
– Trondheim har en del å gå, men samtidig er vårt hotell et naturlig valg for mange utenlandske turister som kommer til byen. Det er ikke enkelt for et frittstående hotell å øke andelen turister for hele regionen, selv om vi er en viktig aktør i byen. Vi har et gjennomtenkt og attraktivt femstjerners produkt med spa, restauranter og barer av svært høy kvalitet. Trønderne er stolte av Britannia Hotel og de er også flinke til å bruke det, sier Sjødin.
Tøft å tjene penger
Odd Reitans hjertebarn skal visstnok ha blitt pusset opp for 1,2 milliarder kroner da renoveringen av hotellet var ferdig i 2019. Og det er fortsatt et godt stykke igjen til hotelldriften er lønnsom.
Bare i fjor gikk driften drøye 63 millioner i minus etter en omsetning på nesten 322 millioner. Men dette er gammelt nytt for den 54 år gamle direktøren.
– Hvordan skal dere gjøre hotelldriften lønnsom?
– En av utfordringene med denne type hotell er at det vi leverer til gjestene har et høyt kostnadsnivå, og det er generelt tøft å tjene penger på hig end-hoteller i Skandinavia. Vi skal tenke lønnsomhet og langsiktig i det vi gjør. Vi har lagt en plan vi skal følge fremover.
– Innebærer det å kutte kostnader?
– Vi skal se på driften, og justere noe i forhold til ressursbruken, det er naturlig. Samtidig ønsker vi å utvikle oss videre og ta nye sted for forbedre hotellopplevelsen til våre gjester.
Selv bor direktøren bare et langskudd unna hotellet.
– Jeg er forholdsvis på hele tiden, dette blir en slags livsstil. Jeg prøver å trene en del, og er glad i både løping og sykling. Jeg føler meg som en 25-åring, sier den tidligere bryteren.