Boom i vinterturismen: Får igjen 20-gangeren på investeringen
Nå er de første utenlandske turistene på norsk jord.
– Dette er kun starten på et nytt vintereventyr for en norsk reiselivsmerkevare med stor kredibilitet når vi snakker vinter og vinteropplevelser. Vi ser frem til å samarbeide videre med Beitostølen. Avinor har en tydelig strategi om å utvikle nye destinasjoner og ruter basert på vinterturisme, sier ruteutviklingssjef i Avinor, Martin Langaas, i en pressemelding fra Beitostølen Resort.
Utstyrt med norske flagg, ballonger og cupcakes tok Langaas, Atle Hovi og salgssjef Ellen Frankrig Johansen fra Beitostølen Resort imot 189 britiske skituristene på Gardermoen søndag formiddag.
76 personer dro videre med buss til Beitostølen. De øvrige fordeles mellom Geilo og Norefjell.
– Vi får britiske skiturister til Beitostølen med charter i 11 uker framover. På kostnadssiden betaler vi 420.000 kroner for årets vintersesong, og forventer en omsetning på rundt 8 millioner hvis vi ligger på en snittandel på 63 nye gjester per uke. Med 76 gjester allerede på første fly ser dette veldig bra ut, sier Mr. Beitostølen, Atle Hovi.
De britiske gjestene er verdifulle og populære gjester for hele Beitostølen. De er på destinasjonen i sju døgn: Kjøper heiskort, skiutleie, skiskole, aktiviteter, handler på butikkene, spiser på restaurantene og besøker bar og pub.
– Engelskmennene legger igjen mye penger når de først reiser på skiferie, så dette er gull verd for oss og for hele Beitostølen. Valutasituasjonen er som kjent veldig gunstig for utenlandske gjester som kommer til Norge, enten de veksler inn euro eller britiske pund. For 100 pund får skituristene fra UK rundt 1.340 kroner i dag, Hovi.