Vinterbilder på direktesendt TV sender bookingen til værs
Skifolk renner ned dørene på Beitostølen.
– Det har kommet 140 skiskyttere denne uken, og flere langrennsløpere er allerede på plass. Skiløypa på to kilometer ble rullet ut sist helg. Vi går en hektisk tid i møte, sier adm. direktør i Beitostølen Resort, Atle Hovi, til Hotellmagasinet.
53-åringen er født inn i hotell- og reiselivsbransjen, og har vært øverste sjef i Beitostølen Resort siden 2007, da han overtok sjefsstolen etter faren Steinar.
Bookingen eksploderer
Om to uker er det klart for den årlige nasjonale langrennsåpningen på Beitostølen.
– Effekten av Beitosprinten er gull verdt for oss. Tre dager direktesendt TV med vinterbilder er fantastisk PR. Uken etter går bookingen opp 50 prosent. Sånn har det vært i mange år, sier Hovi, som legger til at vendepunktet for Beitostølen som destinasjon kom i 1997.
– Da ble verdenscup i langrenn arrangert her. Etter det ble vi for alvor kjent i Norge og i Europa, sier 53-åringen.
Tidligere var Radisson Blu-hotellet med 131 rom et av få overnattingsmuligheter du hadde på Beitostølen. I de siste årene har utbyggingen eksplodert, og området har i dag 2.200 fritidsboliger, 14 restauranter og 12 butikker for å nevne noe.
Helårsarbeidsplasser gir resultater
Beitostølen Resort, som Atle eier sammen med sin bror Bjørnar, har 2.600 sengeplasser. Målet er å doble antall gjestedøgn i kommunen fra 300.000 til 600.000 om ti år.
I fjor satte konsernet omsetningsrekord på 109 millioner kroner – hvorav kroner 4 millioner i overskudd.
– Øystre Slidre er blitt en vekstkommende. Hotellet holder åpent hele året, og Beitostølen er blitt en helårsdestinasjon. Skal vi få tak i flinke folk må vi tilby helårsarbeidsplasser. Det tjener alle på; vi får flinke folk, og de ansatte bosetter seg i kommunen. Flere ansatte i selskapet har vært her i 20 år, og det er jo sånn; jo lenger enn står i jobben, jo flinkere blir en. Det hadde ikke vært mulig å få til dette uten flinke folk. Vi har en plan med investeringene, og det er ikke sånn at bestillingene renner inn; det må jobbes kontinuerlig og det må skje noe her hele året for at vi skal klare å holde trafikken oppe, sier Hovi.