Hotellkonseptet Att: – Vi skal ha fem steder i Oslo innen tre år
Nykommeren er skikkelig på offensiven.
– Vi skal være tro mot oss selv, og levere et ærlig produkt med en førsteetasje full av liv. Og vi skal spre destinasjonene. Men det er helt nødvendig å ha lokalbefolkningen med på laget for å lykkes, sier Emil Tingulstad (38) til Hotellmagasinet.
Vi møter den blide og utadvendte daglig lederen i ORO Living på hovedkontoret til selskapet på Madserud Gård i Oslo.
Over 50 prosent belegg
I september i fjor åpnet huset Revier med 65 rom, leiligheter, restauranter, bar, takterrasse og kino i de gamle lokalene til Grims Grenka i Oslo sentrum. Bak selskapet Att står trioen Tingulstad, Wilhelm Hartwig og Simen Vinge.
Revier har vært en suksess. 30. april åpnes takterrassen, som Tingulstad mener blir en av Oslos råeste.
– Vi har brutt barrieren med 50 prosent belegg, og utsiktene er positive. Vi oppnår gode snittpriser, og er svært fornøyde med utviklingen så langt, sier han.
– Det er veldig bra at andre kan utfordre de store hotellkjedene. Vi ser et stort marked innenfor 40-100 rom, der er det liten konkurranse og her skal vi bli virkelig gode. Vi leverer arealeffektive bygg med bedre omsetning per kvadratmeter enn hva tradisjonelle hoteller har mulighet til, legger han til.
Allerede neste år planlegger Att åpningen av sitt andre hus i Blystadvillaen på Torshov – med samme type konsept; blandingen av boutique- og appartementshotell. Foreløpig er det planlagt 21 rom og leiligheter i størrelse 20-60 m2, i tillegg til helse,- mat- og drikkeopplevelser.
Utlandet neste stopp?
Ifølge Tingulstad vil det her presenteres en litt «røffere» stil enn Revier i Oslo sentrum for å spille på lag med nabolaget. I tillegg blir det naturlig å ta med opplevelser inne- og utendørs i form av isbading i Akerselva og sauna samt et pulserende liv på det store tunet.
Men det stopper ikke med Torshov:
– Målet er 10-15 steder. Vi har ikke tegnet et kart hvor hvert sted skal ligge, men i Oslo har vi ambisjoner om fem steder innen tre år. Aksen Torshov-Bjørvika er spennende og full av muligheter – det samme er Frogner/Majorstuen. Vi skal finne et sted som «snakker» til lokalbefolkningen, sier han.
– Vi ønsker å utvide Att-konseptet til utlandet, og har flere storbyer i kikkerten. Vi er ikke redd for konkurranse; det er sunt, og vi ser på våre konkurrenter som gode venner. Vi har mye kapital og er klare for å slå til hvis vi kommer over den rette eiendommen. Vi kan også gå inn som leietaker og partner, legger han til.
Stor teknologisk utvikling
Det gikk tidlig opp for Emil at han var glad i å jobbe med mennesker og yte service. Etter endt hotellutdannelse i Sveits, ble det tre måneder i New York før han havnet tilbake i Norge hvor han ble kjent med forretningsmannen og hotellinvestoren Asmund Haare, som han senere kjøpte eiendommen av og som ble Revier.
– Revier er et ærlig produkt, og det har vært helt utrolig å få være med på utviklingen og skape et sted med så mange dyktige mennesker. Vi skal fortsette å være tro mot oss selv og skape gode opplevelser for gjestene. Men vi ser annerledes ut om et par år; teknologien utvikler seg – og vi må henge med i utviklingen.