Nykommer Att skal ta et jafs av hotellmarkedet: – Vi har store vekstambisjoner
Åpner hus nummer to i 2024.
– Dette er et nytt overnattingskonsept, og selv om vi kun har vært i drift i fem måneder, ser vi at det er plass til oss. Vi går spennende tider i møte, sier Wilhelm Hartwig til Hotellmagasinet.
Den 41 år gamle Oslo-karen var hotelldirektør på Amerikalinjen i fire og et halvt år før han i mars i fjor hoppet over til gründertilværelse og var med å starte selskapet Att, som i september åpnet sitt første hus; Revier - bare et par minutters gange unna sin tidligere arbeidsgiver.
Nytt hotellkonsept
Att har ambisjoner; allerede i andre kvartal neste år planlegger de å åpne sin andre filial på Torshov i Oslo med 22 rom. Også der med samme grunnleggende konsept: En levende førsteetasje.
– Vi snuser også på andre norske storbyer, og er hele tiden interessert i å komme i kontakt med gårdeiere om mulige prosjekter, men urban beliggenhet er viktig, sier Hartwig.
I Kongensgate 5 - bare et langskudd unna Karl Johan – holder Revier til. I samme bygg holdt også Hotel Grims Grenka hus i sin tid. I 2020 ble eiendommen kjøpt opp av Oro Eiendom, og senere pusset opp.
Det er Hartwig, Emil Tingulstad og Simen Vinge som er gründerne bak satsningen. Trioen har til sammen flere tiår med erfaring fra restaurant- og hotellbransjen.
Hos Revier er det ingen resepsjon, men en utadrettet førsteetasje som skal være tilgjengelig for byen og nabolaget. Revier tilbyr 65 rom der 34 av rommene er hotellrom og 31 er leiligheter i størrelsen 20-25 m2, hvor den største leiligheten er 55 m2. Alle leiligheter er utstyrt med kjøkken.
– Vi har snudd det tradisjonelle hotell-konseptet på hodet, og tilrettelegger for en ny type reisende, reisende som verdsetter fleksibilitet og høy grad av selvstendighet. Rett og slett folk som liker å klare seg selv når de er ute på reise. Gjestene sjekker inn digitalt, og kan gå rett inn på rommet uten å forholde seg til en tradisjonell resepsjon. Studio-leilighetene er veldig populære, forteller Hartwig.
Tilbyr ikke hotellfrokost
Vi sitter i byggets første etasje og nyter en kopp kaffe fra en av de bedre kaffeprodusentene i hovedstaden. I samme etasje ligger også restaurantene Savage og NullNull som begge har høstet strålende kritikk. Her er det også bar og kino. Og til våren åpner takterrassen som garantert vil falle i smak.
Frokost er en a la carte, og er ikke inkludert.
– Vi har valgt å ikke kaste oss inn i kampen om den største buffetfrokosten. Det kjennes rett og slett ikke så bra ut i 2023, smiler 41-åringen.
Og ramser opp tre ting som står i sentrum hos Att:
1. En førsteetasje full av opplevelser der mat og drikke spiller hovedrollen. Like åpen og tilgjengelig for lokale Oslo-folk som for husets tilreisende gjester.
2. Teknologi som muliggjør en sømløs og friksjonsfri gjestereise. Målet er at et opphold hos oss skal være like smidig som en taxitur med Uber eller en matbestilling hos Foodora. Vi vet alle hvor uovertruffen kundeopplevelse det er når det flyter på riktig.
3. Rom og leiligheter med fokus på god design. I våre hus skal du kunne føle deg hjemme både om du skal bo én natt eller to måneder. Ved å tilby både tradisjonelle hotellrom og leiligheter med fullt utstyrt kjøkken, er vi et naturlig alternativ for flere typer gjester.
– Jeg tror vi vil se mye mer av denne type konsept i årene som kommer, sier Wilhelm Hartwig.