Marriott International: – Vi skal fortsette den nordiske satsingen
Hotellkjeden med spennende grep i København.
Marriott International er en av dem som hadde likt å se flere av sine hoteller på norsk jord.
– Det er ingen hemmelighet at det er et par kjeder som dominerer det norske markedet. Det er ikke umulig for utenlandske hotellkjeder å finne plass i det norske markedet, men det er vanskelig og tar tid. Oslo er veldig interessant, men det er veldig vanskelig å finne lokaler med riktig og god beliggenhet i hovedstaden, sier utviklingsdirektør i Marriott International, Axel Steinbach (34), til Hotellmagasinet.
Stor etterspørsel
34-åringen forteller at de har 25 hoteller i sin nordiske portefølje, og 24 av disse er franchise. Bare i Norge har Moxy Hotels tre hoteller: Bergen, på Hellerudsletta utenfor Oslo og snart i Tromsø.
– Våre hotell i Norden går veldig bra, men jeg skulle ønske å se et Marriott-hotell, som er selve signalmerket for Marriott International, i Norge. Vi opplever stor etterspørsel etter våre utvalgte merkevarer som er både rimeligere å bygge og drifte. Moxy Hotels fungerer godt i Norge, og vi har mange partnere som ønsker å jobbe for oss, forteller Steinbach.
Storsatsing i København
Marriott-kjeden har 8300 hoteller på verdensbasis og 177 millioner medlemmer. Bare i Norden har kjeden 1 million medlemmer.
– Vi skal fortsette satsingen i Norden. Foruten Tromsø skal vi ha tre nyåpninger i Norden i år; to hoteller i København og ett i Stockholm. Hotellene i København blir helt spesielle med to hoteller under samme tak, Fairfield by Marriott og Residence Inn by Marriott. Og førstnevnte blir det første Fairfield by Marriott-hotellet i Europa, Midtøsten og Afrika. Hotellene har to ulike brand og innganger, og det blir totalt 320 rom. København er svært populært, og hotellene oppnår godt belegg, forteller Steinbach.