
Til topps i tre år på rad
I årets Sustainable Brand Index var det igjen Friele som blir oppfattet som den mest bærekraftige merkevaren innen drikkevarer i Norge.
Norske forbrukere har kåret Norges mest bærekraftige merkevarer og Friele er for tredje året på øverst i den årlige undersøkelsen.
På onsdag ble rapporten fra Sustainable Brand Index publisert, med 278 merkevarer fordelt på 36 bransjer.
I hotellbransjen endte Thon Hotels øverst, mens Hurtigruten endte øverst i reise- og turisme.
225 år med kaffe
Jacobs Douwe Egberts Norge er ansvarlig for merkevaren Friele, som har levert kaffe til norske forbrukere i 225 år.
Selskapet fra Nederland jobber målrettet med å forbedre sosiale og miljømessige forhold der kaffe dyrkes.
Programmet har fått navnet Common Grounds og består av tre pilarer: ansvarlig handel, minimere miljøavtrykk og sosialt ansvar.
– Bærekraft er helt sentralt for å ivareta kaffeproduksjon i framtiden, sier senior brand manager Mona Lindgren i JDE Norge.
Ulike initiativer
– Denne utmerkelsen inspirerer oss til å fortsette jobben, sier Lindgren.
Friele opplyser at selskapet har donert over 300.000 kroner til å hjelpe kaffebønder i Colombia og Honduras gjennom kaffeserien Friele Farmer friendly.
Samtidig har de levert mer enn 1,2 millioner kaffekopper årlig til Kirkens Bymisjon, et samarbeid de har hatt siden 2007.
For å minimere miljøavtrykkene lanserte Friele også papirbaserte refillposer for instant-kaffe og Friele-kaffen brennes med fornybar elektrisitet ved kaffebrenneriet i Bergen.
– Det handler om å tilby god kvalitetskaffe samtidig som at forbrukerne skal kunne stole på at vi tar ansvar. Det ansvaret ligger hos oss.