Strawberry og Slättö lanserer ny hotellkjede
For første gang på 30 år lanserer Strawberry en ny hotellkjede. Satsingen skjer i samarbeid med det svenske eiendomsselskapet Slättö.
Den nye kjeden kommer i tillegg til de fire hotellkjedene Strawberry allerede har. Planene, som omtales på nettsiden til Slättö, er at kjeden skal bestå av minst 20 hotell i Norden innen ti år. Strawberry og Slättö skriver at de tar sikte på å fylle et tomrom i det nordiske hotellmarkedet, etter at reiser innenriks og mellom de nordiske landene har økt kraftig siden 2019.
Selskapene trekker frem strategiske lokasjoner, kvalitet og bærekraft som viktige fokusområder i oppbyggingen av den nye hotellkjeden. Bærekraft-fokuset gjør seg blant annet gjeldende ved at man satser på å bygge av tre, med fornybar energi i form av solceller og jordvarme og effektiv energibruk ved hjelp av digitale løsninger.
Moderne Motorhotell
Kjedens første hotell åpner i Falkenberg på den svenske vestkysten i 2025, og vil ligge nært en stor motorvei i et område i vekst, med sterkt næringsliv. Hotellet vil ha 151 rom og gode parkeringsmuligheter på området, og blir bygget med et prefabrikert byggesystem. Konseptet har altså mange likheter med Esso Motorhotell, som man tidligere fant ved innfartsårene til de største byene i Norge, men oppdatert til dagens krav og behov hos reisende og i samfunnet generelt.
– Med den nye hotellkjeden forsøker vi å utfordre ideen om at stopp langs veien er noe kjedelig, nødvendig og slitsomt, og heller se det som en anledning til å lade opp før det spennende som kommer, sier Petter Stordalen i en uttalelse.
Stordalen er forøvrig i retten denne uken, etter at han har klaget inn Skatteklagenemndas krav om tilbakebetaling av rundt 200 millioner kroner.
– Vi er utrolig forventningsfulle før åpningen av det første hotellet neste år og mener at vi presenterer noe nytt i et segment som har vært glemt i lang tid, legger Strawberry-eieren til.
Bred målgruppe
Hotellene skal være tilpasset både langtids- og korttidsopphold, med vekt på høy grad av digitalisering, effektivitet, design, en tydelig profil når det gjelder bærekraft samt konkurransedyktige priser.
– Hoteller trenger konstant utvikling for å tiltrekke seg en bred målgruppe. I tillegg må hoteller kunne omstille seg raskt for å kunne møte nye markedsbehov og dermed bidra både til gode opplevelser for gjestene og en stabil og sikker lønnsomhet. Den nye hotellkjeden utvikles som en allsidig servicedestinasjon som møter trender i markedet, uttaler Erik Möller, Head of Hotels hos Slättö.