Hotell-heder fra HSMAI

Det var flere hotellkjeder som hadde grunn til å juble under HSMAIs eventpriser. Se alle vinnerne her.

Publisert Sist oppdatert

– I år har vi sett en signifikant økning, både i antall bidrag og kvalitet, sier juryleder Rune Bjerke, etter at reiselivsorganisasjonen HSMAI mandag kveld samlet Norges møte- og eventbransje til prisfest på Grand Hotel i Oslo, for å hedre de beste av de beste innen faget. Den aller gjeveste prisen gikk til Nordic Choice Hotels som ble kåret til Årets Eventveiviser 2016.

Det var en feststemt eventbransje som satte hverandre i stevne på Grand, hvor bransjen og HSMAI delte ut gjeve priser i mange kategorier.

Disse bidragene ble hedret:

Beste hospitality-event

Gull: Scandic Hotels, med satsing rettet mot idretten under Skiskytter-VM

Gull: Gyro, for Fredspriskonserten

Hederlig omtale: Playroom Event, for medaljeseremoniene under Skiskytter-VM

Juryens begrunnelse (Scandic):

Ved å kople seg til populære Skiskytter-VM strekker vinneren seg mot målet om å bli den foretrukne hotellkjeden for idrettssegmenter. Med blant annet konseptene TO GO og Spikersuppa, Skolebesøk, og Aktiviteter mot publikum og kunder oppnådde kjeden flere hundre tusener besøkende i Spikersuppa, 150.000 innom TO GO i Holmenkollen og 22.500 elever kom innom og lærte om hotellkjeden.

Beste konferanse

Gull: Gyro, for NHOs årskonferanse

Hederlig omtale: 6. Sans, for Abelias årskonferanse

Beste kundearrangement

Gull: JCP, for Atea-arrangement

Hederlig omtale: JCP, for Folkehelsa-arrangement

Hederlig omtale: Fursetgruppen, for Sommerfest 2015

Beste PR-event

Gull: JCP, for Kreftforeningen/Rosa lunch

Hederlig omtale: Gyro AS og Warner Bros International TV Production Norge AS, for Fredspriskonserten

Beste salgs- eller promoevent

Gull: JCP Ignite, JCPr og SCP Gray MIndeshare, for Volvo Car Norway

Hederlig omtale: 6. Sans, for Red Bull

Juryens begrunnelse:

Beste event + IMC

Gull: 6. Sans, for Mood of Norway og Tine

Beste kulturevent

Gull: JCP, for Matstreif

Juryens begrunnelse:

Vinneren har bidratt i prosjektgruppen med planlegging og gjennomføring og har arrangert Norges største matfestival.  Matfestivalen skal ha fokus på kunnskapsdeling både mot forbruker og mellom produsent og salgsledd/restaurant. Årets matfestival ble besøkt av 200.000 mennesker – det høyeste besøkstallet i matfestivalens historie. 91% hadde et positivt inntrykk av festivalen og 94% ville anbefale den til andre.

Beste eventinnovatør

Gull: Aftenposten og Inspiration Event Communication, for Matfestival i Oslo

Beste samfunnsnyttige

Gull: Flytoget, GK og Sumeet Singh, for Turbandagen

Beste ROI Corporate-event

Gull: Nordic Choice Hotels og Green Hat People for Byens Beste Byrå

Juryens begrunnelse:

Vinneren har gjort en viktig jobbe i eventbransjen ved å samle aktørene til underholdende og inkluderende konkurranse. Ved å delta får byråene følelsen av å være del av en bransje i vekst samtidig som aktørene utvikler relasjoner og forretningsfremmende nettverk. Vinneren la til rette for bransjestolthet og tilhørighet samtidig som kjeden styrker egen og øvrige partneres markedsposisjon.

Beste interne event

Gull: Bedre og Bedre, for Kiwi

Hederlig omtale: Playroom Event, for Vinterkonferansen, Nordic Choice Hotels

Beste eksterne event

Gull: Medvind Eventbyrå, for Oslo Redd Exchange 2016

Hederlig omtale: Gyro AS og Warner Bros International TV Production Norge AS, for Fredspriskonserten

– Naturlig utvidelse

– Flere og flere bedrifter bruker eventer til å bygge kultur, og benytter også i økende grad eventer som ledd i sin markedsstrategi. Derfor var det naturlig at HSMAI for tre år siden engasjerte seg mer i eventbransjen. Vi har over mange år hatt de ledende reisebyråene i Norge som medlemmer, og mange av dem har store eventavdelinger. Derfor har HSMAI nå åpnet opp for at eventbyråer kan bli medlemmer hos oss, noe som også gjenspeiles i HSMAI nye mission statement. Det er bare å gratulere de verdige vinnerne, sier HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth.

– I år har vi sett en signifikant økning, både i antall bidrag og kvalitet, sier juryleder Rune Bjerke, som til daglig er førsteamanuensis og ansvarlig for Event Management ved Høyskolen Kristiania, og får støtte av HSMAI Eventprisenes prosjektleder, Benedicte Gilroy Bøgh:

– Jeg har vært med på utviklingen fra starten av, og i år har vi fått inn rekordmange bidrag. Det er utrolig gøy og spennende å se hvor viktig denne kåringen nå er blitt for eventbransjen, sier hun.

Jubel for Stordalen & co

I løpet av prisfesten ble Nordic Choice Hotels kåret til Årets Eventveiviser 2016, for sin bruk av interne events, og sin suksess med å bruke dem for å øke humankapitalen.

– Mange bedrifter er flinke til å fokusere på kundetilfredshet, driftsresultat og marginer. Men mange glemmer at det er menneskene ute i organisasjonen som skaper resultatene. Dedikerte, dyktige og engasjerte medarbeidere er nøkkelen til suksess. Derfor bruker vi mye tid og ressurser på å investere i medarbeiderne våre. Det er også grunnen til at vi reiser på Nordic Choice Tour, og arrangerer Vinterkonferanse hvert år, sier Petter Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.

Samtidig som prisen ble utdelt, var Stordalen og administrerende direktør Torgeir Silseth på et tre ukers roadshow. Nordic Choice Tour (Se video her: https://youtu.be/T4eduBUi7rw ) er en serie interne events, som arrangeres på totalt ti destinasjon i Norge og Sverige, der målet er å samle alle medarbeiderne ute på hotell, som jobber med renhold, kjøkken, resepsjon, vedlikehold, markedsføring, salg og økonomi. Arrangementet inneholder talkshow, taler, prisutdelinger, artister og fest. Hver januar gjennomføres også Nordic Choice Hotels’ største kick-off, Vinterkonferansen (VK), som samler 3000 Nordic Choicere, leverandører og samarbeidspartnere. VK varer i to dager, og er fullpakket med foredragsholdere, et stjernespekket award-show og gallamiddag.

Adrenalin-innsprøytning

– Disse arrangementene er skapt av Nordic Choicere, for Nordic Choicere. Dette er vår adrenalin-innsprøytning med energi, mot og begeistring. Og det er minst like motiverende og inspirerende for oss som leder selskapet, som for deltagerne, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, som en bekreftelse på juryens begrunnelse:

Veiviseren oppdaget tidligere enn andre bedrifter sammenhengen mellom interne eventer, feiringer av innsats og prestasjoner, organisasjonskultur og resultater. Dessuten har vinneren vist at den bryr seg om enkeltindivider i organisasjonen, som på organisasjonskartet kan bli sett på som uviktige, men som likevel er avgjørende for nivået på kundetilfredsheten. Veiviseren har forstått at å jobbe med engasjement, involvering og entusiasme, for å få tusenvis av ansatte til å komme på jobben, betyr redusert sykefravær. Når bedriften innser at investeringer i interne eventer, og fokus på humankapitalen, kan redusere sykefraværet med én prosent, og kostnader med 20-25 millioner kroner, så er den en veiviser.

Juryen:

Espen Hilton, forfatter og blogger

Siri Løining, innehaver av Story Days

Frode Aasheim, administrerende direktør i Norway Convention Bureau

Nina Gade Tenvik, kommersiell sjef og forretningsutvikler i Kampanje

Rune Bjerke (juryleder), førsteamanuensis og fagansvarlig for Event Management ved Høyskolen Kristiania

Powered by Labrador CMS