RØRT: Stine Korstad er Norges beste resepsjonslærling etter å ha gått til topps i Norgescupen i Stavanger.

Stine er Norges beste resepsjonslærling

Rørt til tårer etter seieren.

– Det var en kjempeopplevelse, og også en veldig god øvelse til fagprøven med tanke på både det teoretiske og praktiske. Jeg begynte å grine, jeg ble så glad, sier Stine Korstad, som hadde slagordet «calm and confident».

LES OGSÅ: Storinvestering på Knutholmen

Til daglig jobber Korstad som resepsjonslærling hos Britannia Hotel i Trondheim.

Mye å sette seg inn i

Den årlige Norgescupen for resepsjonslærlinger arrangeres under ASKO Servering Norgescup for kokk- og servitørlærlinger. 12 forberedte deltakere fra hvert sitt fylke konkurrerte i starten av februar om å bli Norges beste resepsjonslærling. Etter første konkurransedag gikk seks deltakere videre til finalen, skriver OKHRT i en pressemelding.

LES OGSÅ: Oslo Plaza med millioninvestering

Konkurransen besto av både teoretiske og praktiske oppgaver, og krevde grundig forberedelse. Noen av de praktiske oppgavene inneholdt rollespill med skuespillere som gjester. Lærlingene som deltok fikk på forhånd utdelt et hotell i Gøteborg som de under konkurransen skulle «jobbe» på.

– Vi begynte å øve en måned før arrangementet. Vi måtte først sette oss inn i selve byen Gøteborg og finne ut hvilke aktiviteter og restauranter de har å tilby, og deretter lære om hotellet, sier hun.

Opptrådte profesjonelt

I semifinalen skulle hun gjøre alt fra å dekke et fem-retters bord for to personer samt gjøre relokering av gjester til å anbefale relevante aktiviteter i Gøteborg. Finaleoppgavene var ikke kjent på forhånd, og ble utdelt noen timer før finalen.

IMPONERT: Rådgiver i OKHRT, Marit Klev (til venstre) var imponert over innsatsen til Stine Korstad (til høyre).

– Da var det sju forskjellige oppgaver, både teoretisk og praktisk. Det var for eksempel en skadet gjest som kom inn i resepsjonen, dekking til konferanse og en gjest som klaget på rommet – og da måtte jeg løse det på best mulig måte, forklarer hun.

LES OGSÅ: Fjellhotellet har tjent penger to år på rad

Marit Klev, rådgiver i Opplæringskontoret var også til stede under Norgescupen.

– Stine gjorde det bra og opptrådte profesjonelt. Når det kommer en skadet gjest som hyler og skriker med glasskår i håndleddet, eller når en gjest klager og truer med å ringe sjefen, må du beholde roen. Hun taklet det veldig bra, sier rådgiveren.

-

Powered by Labrador CMS