Rekordomsetning for Citybox
Pengene renner inn for lavpriskjeden.
– Det er hinsides! Citybox har det femte største hotellet i Oslo, og vi måler gjerne belegg, gjennomsnittspriser og RevPAR i denne bransjen – men snakker lite om omsetning og økonomi. Tallene viser at vi har en modell og variabel kost som er veldig lav, og at vår driftsmodell fungerer. I hovedstaden leverer vi RevPAR på 135 kroner over markedet. Vi oppnår en bunnlinje vi er veldig godt fornøyd med, sier Eivind Hjulstad til Hotellmagasinet.
40-åringen er administrerende direktør og vært med siden 2010, og eier 13,7 prosent av den hurtigvoksende hotellkjeden.
Solid egenkapital
Omsetningstallene for 2022 viser at Citybox er blitt en pengemaskin. Og leverer belegg konkurrentene kan drømme om. Kjedens fire hoteller i Norge hadde i fjor en samlet omsetning på 202 724 000 kroner med et positivt resultat før skatt på 33 745 000 kroner. Den totale egenkapitalen i selskapene er på over 30 millioner.
Se bare:
- Oslo-hotellet med 341 rom, som nylig feiret 10-årsjubileum, hadde en omsetning på 116 496 000 kroner, som er en økning på 54 542 000 fra 2021. Resultat før skatt var 21 982 000 kroner mot 2 011 000 i 2021. Det er en driftsmargin på rundt 18 prosent. Belegget var 89 prosent, 28 prosent over markedet, og hotellet oppnådde en RevPar på 930 kroner mot markedet i byen på 795 kroner.
- Citybox Bergen sentrum med 120 rom oppnådde en omsetning på 35 924 000 kroner mot 22 626 000 fra året før. Resultat før skatt var 6 595 000 kroner mot 2 816 000 i 2021. Det er en driftsmargin på 18 prosent. Belegget var på 77,6 prosent mot markedet på 59 prosent. Hotellet hadde en RevPAR på 800 kroner mot markedet i byen på 688 kroner.
- Citybox Danmarksplass, også i Bergen, med 144 rom - fikk en omsetning på 34 625 000 kroner mot fjorårets omsetning på 17 851 000. Resultatet før skatt var 4 873 000 kroner mot fjorårets resultat -733 000 før skatt.
- Kristiansand-hotellet har 69 rom, og leverte en omsetning på 15 679 000 kroner mot 10 019 000 i 2021. Resultat før skatt ble 295 000 kroner mot -17 000 i 2021.
Taper penger i Estland
– Jeg er litt overrasket over utviklingen basert på pandemien og de økte kostnadene. Mange spådde at det ville komme en ketchup-effekt etter pandemien, men at hotellbransjen deretter ville få problemer med de økte kostnadene. Tallene fra 2022 og det vi ser så langt i år viser at folk ønsker å bruke penger på reise, og mange legger turen til våre hotell. Gjennomsnittsprisen på hotellrom har økt mye dette året. Det er selvfølgelig svært gledelig. Hotellet i Kristiansand er et midlertidig, og vi har dette i påvente om å bli et større Citybox-hotell med vår moderne innredning. Vi gleder oss til å få et nytt hotell – da vil vi også levere sterke tall der, forteller Hjulstad til Hotellmagasinet.
Hotellet i Tallinn har vært et tapssluk for hotellkjeden etter oppstart i 2019. Omsetningen endte på 3,2 millioner Euro, men med et minusresultat på 850 000 Euro. I Antwerpen leverte hotellet et overskudd på 100 000 Euro i første driftsår av en omsetning på 4 millioner Euro.
– Vi hadde store forventinger før oppstart i Tallinn, men pandemien og krigen i Ukraina har ikke vært heldig for oss siden byen har vært kjent for mye turisme fra asiatene og russere. Men asiatene begynner nå å reise igjen, og våre prognoser tilsier at dette kommer til å bli mye bedre. Vi har kjedens flotteste hotell i Tallinn, selger mest av samtlige i byen – og får veldig gode tilbakemeldinger fra gjestene, sier Hjulstad.
Vil utvide i Oslo
Citybox skal åpne hoteller i Stavanger, Tromsø, Brussel, Helsinki og Stockholm. I et intervju med Hotellmagasinet uttalte Hjulstad at han ønsker å åpne hotell i København og Tyskland. I tillegg har de et mål om 60 hotell innen 2030.
– København har vi sett på flere ganger. Det er stor konkurranse i byen og flere internasjonale kjeder er representert. Vi er avhengig av god beliggenhet for å tjene gode penger. Men, vi ønsker ett eller flere hotell til i Oslo. Vi er hele tide på leting etter den perfekte beliggenheten i hovedstaden. Med tallene vi leverer bør det være store muligheter for oss.
Hjulstad understreker at de tar vedlikehold på alvor, og er påpasselig med å investere i egne hotell.
– Våre hotell skal til enhver tid ha god standard, og vi tar kontinuerlig grep hvis det er nødvendig. Vi ser at dette er noe gjestene setter pris på. Tilbakemeldingene og kundetilfredsheten vi oppnår er på linje med det hotell i luksussegment får, sier Eivind Hjulstad.