Hotelldirektøren opplevde marerittet da det brant i nabogården - og hotellet måtte evakueres
Gode rutiner på hotellet ga resultater.
– Det var en skremmende opplevelse, og en hotelldirektørs mareritt. Heldigvis må det være lov å si var det restriksjoner i forbindelse med korona, så det var 48 gjester på hotellet den kvelden. Men det kunne vært 200, sier Vidar Haugen (59).
Hotellmagasinet møter den erfarne direktøren i lobbyen til Clarion Collection Hotel Astoria i Hamar sentrum. Det har gått et drøyt år etter hendelsen, men minnene fra den skjebnesvangre kvelden glemmer han ikke.
Bygget som brant ned er fjernet, men det er fortsatt tydelige merker på veggen etter flammehavet.
Roser nattevakten
Vi skrur tiden tilbake til 26. januar 2022: Klokken er rundt elleve på kvelden, og Vidar har akkurat lagt seg i det telefonen ringer. Det er nattevakten som forteller at det brenner i nabogården.
– Jeg bor ikke så langt unna hotellet, så det tok meg maks ti minutter å komme meg dit. Det første jeg gjorde ved ankomst var å kontakte vakthavende hos brannvesenet for å høre om vi skulle evakuere hotellet, men det var allerede igangsatt, og gjestene var på vei ut da jeg ankom stedet. Det var litt av et syn som møtte meg; flammene sto oppover veggen inntil hotellet, forteller Vidar.
Nattvakten hadde reagert raskt, og fikk hjelp av to gjester med å evakuere hotellet for gjester.
– De løp rundt for å vekke alle og sørget for at de kom seg ut. Nattevakten, som var ny på jobb, gjorde en fantastisk innsats. Her var det ingen som nølte, ting ble gjort umiddelbart. Jeg var heller ikke stresset, legger han til.
Det var lenge stor frykt for at flammene skulle spre seg til hotellet. I fløyen som lå nærmest nabobygget, lå det gjester og sov. De var heldigvis evakuert da Vidar sammen med brannvesenet skulle sette inn vifter i fløyen noen minutter etter at han ankom hotellet. De måtte snu på grunn av den voldsomme røykutviklingen, og brannvesenet måtte ta på seg røykdykkerutstyr før de kunne ta seg inn.
Godt samhold og mye skryt
Bygget fra 1918 eies av hotellkjeden, og har 135 rom og flere møterom. Den 30 centimeter tykket brannskillet på hotellgården skulle vise seg å være gull verdt; den gjorde slik at flammene ikke spredte seg.
Likevel skapte brannen ødeleggelser for hotellet: Røykutviklingen spredte seg gjennom ventilasjonsanlegget, og i etterkant måtte flere rom, korridorer og gulv og vegger i flere etasjer brytes opp for å få fjernet soten. 1. august i fjor – et halvt år etter brannen – åpnet hotellet de siste rommene.
– Vi tømte selv alle rom for tekstiler og noe møbler, og hjalp også til med utvaskingen sammen med et eksternt firma. Vi hadde det veldig bra sammen i denne tiden, alle ansatte uansett avdeling stilte opp og hjalp til. Det viser hvor gode og flinke ansatte vi har. Vi fikk også gode tilbakemeldinger fra gjestene på hotellet om hvordan vi håndterte situasjonen, og arbeidet vi gjorde i løpet av kvelden og natten med å få gjestene raskt inn på andre hoteller i området. Det er sånt som varmer, sier Vidar Haugen smilende.
Han er svært glad for at hotellets rutiner fungerte som de skulle.
– Rutinene fungerte veldig bra. Det første vi gjorde var å ta ut gjestelister, og deretter sørge for at samtlige ble ført over til den andre siden av gaten hvor det var opprop. Det gikk smertefritt.
– Vi gjennomfører årlig teoretisk brannkurs for alle ansatte hvor vi også øver på slukking. I tillegg får alle nyansatte en grundig gjennomgang på hotellet med teknisk sjef ved hotellet, hvor rutiner og plassering av brannslukkings-utstyr og nødutganger på hotellet gjennomgås. Alle ansatte har også tilgang på brannkurs gjennom en app som er tilgjengelig for alle ansatte i hotellkjeden. I februar skal vi ha ny opplæring, hvor vi i tillegg vi øve på evakuering av hotellet, sier Vidar Haugen.