22 år som direktør på samme hotell: – Det har vært en fantastisk reise
Studier gjorde at Marianne Haraldsen (57) flyttet til Lillehammer for 34 år siden.
Og siden har hun blitt boende.
Etter endt studier jobbet hun noen år på Gjøvik hos en turoperatør, og startet senere som resepsjonssjef hos Hammer Home Hotell som ble kjøpt opp av Stordalen i 1997 – og som i dag er kjent som Clarion Collection Hotel Hammer.
Imponert over de ansatte
Her har hun vært direktør siden 2001.
– Det har vært en fantastisk reise. Da jeg startet her, var vi et hotell med 67 rom og et lite møterom. Siden har vi utvidet hotellet ved flere anledninger, og har nå 145 rom og mange fasiliteter. Men Clarion Collection-konseptet vært det samme hele tiden, sier Marianne Haraldsen til Hotellmagasinet.
Lillehammer-hotellet har levert gode resultater i en årrekke.
– Vi har hele tiden hatt god støtte og tillit fra konsernledelsen. At eierne har troen på deg er uvurderlig i denne bransjen. Det er også enklere å be om penger til oppussing og renovering hvis en leverer gode resultater.
57-åringen, som er født i Skien, har det vært mange flotte opplevelser. Hun skryter av de ansatte ved hotellet, og den erfarne ledergruppen.
– Vi hadde aldri oppnådd de gode resultatene uten de som møter gjestene til alle døgnets tider og i alle situasjoner – de er unike. Jeg blir daglig imponert over de ansatte som smiler, løser problemer og sørger for at gjestene blir sett. Vi ser alle, sier hun.
14 ulike nasjonaliteter
– Jeg bruker ikke energi på det som har vært, jeg ser alltid fremover. Og er ikke typen som gir meg. Jeg kan ikke huske at det har vært tungt i løpet av alle disse årene før pandemien slo til for fullt i mars 2020.
Mye har skjedd i løpet av 22 år på samme hotell. Marianne har vært med på utallige ansettelser.
– De vi rekrutterer i dag er en helt annen gruppe enn på starten av 2000-tallet. I dag har vi personale fra 14 ulike nasjonaliteter med ulike kulturer. Det gjør at jobben blir mer utfordrende og spennende. Vi må lære opp alle til å respektere hverandre og hverandres kultur, og sørge for at de som kommer hit integreres på en god måte. Dette er utrolig viktig for å lykkes.
– Å være hotelldirektør er krevende. Hvordan holder du ut?
– Det er en livsstil å være leder på en arbeidsplass hvor en aldri låser døra etter seg, og telefonen alltid er i nærheten. Men det er viktig å ha ting utenfor jobb som gjør at du kan koble ut. Jeg holder på med hestehold og er mye ute i naturen. Jeg lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve. Du må ha overskudd til å stå i denne jobben.
– Hva er ditt høydepunkt i løpet av 22 år?
– At vi vant prisen som årets hotell i Clarion Collection-klassen under vinterkonferansen i 2017!
Stor tro på hotellframtiden
Marianne har ingen planer om å gi seg.
– Jeg har troen på en viss kontinuitet, men innser også at jeg ikke er 25 år lenger… 80 prosent av de ansatte ved hotellet er under 30 år, og daglig får jeg innspill om endringer vi kan gjøre. Det som fungerte for 15 år siden er ikke sikkert det riktige å gjøre i dag, og jeg har ikke fasit på alt. Men jeg gir meg ikke; jeg prøver å lære, sier hun.
Allerede nå ser 57-åringen at hotellbransjen har gått i retning av mer automatisering, men den menneskelige kontakten mener hun vi vil fortsette å søke og hotellopplevelser vil være noe folk prioriterer.
– Vi har mange gjester som søker seg vekk fra storbyen og det høye tempoet. Her er det en annen puls og ro, dessuten har vi frisk luft og mye flott natur. Det er det mange som ser verdien av, sier Marianne Haraldsen.