Slik lykkes luksushotellet med å skape det beste arbeidsmiljøet
Grand Hotel Oslo skårer høyt blant medarbeidere og gjester.
Hotelldirektør Toril Flåskjer (62) trenger knapt en nærmere presentasjon, men la oss gjøre det kort: I 27 år har hun vært direktør i Scandic-kjeden, og for fem år siden overtok hun et av Norges sterkeste merkenavn innen denne bransjen, nemlig Grand Hotel Oslo by Scandic.
Eier Christian Ringnes har lagt ned enorme summer i oppgradering og renovering av luksushotellet i løpet av de siste årene.
Jobber kontinuerlig med trivsel
Nå renoveres 62 rom, og 20 av disse skal stå klare i mai – resten i september.
– 2022 var et veldig godt år for hotellet. Og jeg er så stolt av medarbeiderne som gjør en fantastisk jobb. Også er vi heldige som har Scandic i ryggen og en aktiv gårdeier i Eiendomsspar og Christian Ringnes, sier Toril Flåskjer til Hotellmagasinet.
Vi sitter i hotellets lobby som vrimler av folk og besøkende med baren Othilia som nærmeste nabo. Baren har fått mye skryt for sine fremragende drinker, og her er det så godt som fullt i helgene skal vi tro direktøren.
– Vi opplevde fullt trykk etter pandemien i andre kvartal i fjor. Det var utfordrende med stor mangel på personale og vi måtte leie inn mye personale fra bemanningsbyråer. Etter målrettet jobbing og rekruttering klarte vi å ha fullt team på plass fra 1. august – det resulterte i en strålende høst, forteller hun.
Gir ansatte mye ansvar
Ny direktør betyr nye impulser og ideer. Toril tok tak i flere ting. På hotellet er det innført flere ting for å skape et trygt og godt arbeidsmiljø.
Se bare:
- Åpen dør-policy
- Tillitbasert ledelse
- Gjøre hverandre gode og ha omtanke for hverandre
- Være kreativ og se muligheter sammen med teamet
- En hyggelig kantine med stor fokus på god og ernæringsrik mat. Også tacofredag
- Fullmakt til alle medarbeidere slik at de kan gjøre gjesten fornøyd og sikre «The Grand Feeling»
- Hotellets egen servicetrening 4 ganger årlig
- Månedens godteri i kantinen og kåring av månedens «Feel Grand» «Grand Catch up» og publisering av «Grand News»
- Bursdagsgratulasjon med kake til alle ansatte og markering av runde år
– Det handler om å se medarbeiderne og gi dem ansvar. Vi jobber kontinuerlig med trivsel på arbeidsplassen. I november oppnådde vi veldig gode resultater på medarbeiderundersøkelsen. Det tyder på at vi gjøre noe riktig.
Hun smiler. Toril sier ofte under intervjuet at hun er stolt av Grand-teamet. Hun er oppriktig opptatt av mennesker. Og ledelsesfaget.
Gleder seg til hver dag
– Vi har en svært erfaren og dyktig ledergruppe. Hver morgen går vi gjennom gjestetilbakemeldinger, så har vi tavler i samtlige avdelinger hvor vi noterer dagens skår. På Grand skal vi strekke oss langt for å gi gjesten «The Grand Feeling» . Alle som bor her, skal få følelsen av at de bor på Grand og være en del av «The Grand Experience». Og det sier ikke lite. Gode resultater oppnår man ikke alene. Det er et teamwork.
– Jeg er tilhenger av tillitsbasert ledelse, og inkludering, ansvarliggjøring og takhøyde er viktige stikkord. Det er utrolig viktig som leder å være tydelig, raus, åpen og inkluderende. Utenforskap er det verste man kan oppleve. Det er også viktig å være en synlig, glad og positiv ledergruppe som er der for teamet og er gode rollemodeller. Og vi legger vekt på å være målrettet og feire alle små seire sammen. I Scandic er vi opptatt av inkludering og mangfold, ta vare menneskene og å gi talentene sjansen til å slippe til, sier hun.
Hotellet har en lang historie, og har gjennom tidene huset mange statsledere, rockestjerner, popstjerner og nobelsprisvinnere. Hotellet er stolte av å være vert for den årlige Nobel-banketten.
– Vi har fantastisk kvalitetskjøkken som hele tiden leverer. Jeg er så stolt av teamet på Grand. Og gleder meg til å komme hit hver dag, sier Toril Flåskjer.